måndag, januari 12, 2009

Undrar om jag har fattat rätt :

En LB häst som går utanför sin comfortzon blir "rädd för att han blir rädd" och flippar ut. En LB är inte så van att vara rädd :)

En RB häst som ofta är rädd vill till slut inte "gå dit". Det är för miserabelt.

På en LB häst ska man höja tröskeln, dvs öka kraven så att den kommer utanför comfortzon under träningarna och klarar sig igenom och får mer självförtroende och litar mer på människan.

Om man hela tiden avbryter när LB hästen blir unconfident löser man för stunden men bygger inte för framtiden..

RB hästen behöver mer approach and retreat och upprepningar.Dessa känner jag bättre till:)

Bara ett försök att fånga tankar som flyger omkring efter Ericas besök. Inte lätt att veta om man fattat rätt ;)

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag skriver det jag förstod av dina tankar för att se om jag förstod dig rätt:)

LB behöver lära sig hantera sin rädsla.

RB behöver vänja sig vid det som den tror är farligt.

Så söta de är dina sprallisar:)

Anonym sa...

Hmm how intresting, du och jag verkar på sätt och vis ha väldigt lika pållar.
Jag fick precis samma råd och tips av Erika som du ;-)

Välkommen till LB-världen *S*

Kramar Yvonne

Anonym sa...

Tjejerna är kaxiga för de slipper ha regnrock ;-))

Elisabeth sa...

"LB behöver lära sig hantera sin rädsla", så på kornet :) sånt har jag inte vetat något om.. du har tankens skärpa och skriftens gåva du. En annan har mer som en elvispad hjärna ;) glad ändå.

Kul Yvonne, vi kan ett och annat att prata om då :)


Det ligger något i det Åsa men om de ska bli mindre kaxiga krävs tvångströjor på dem minst..

Anonym sa...

Det var ju du som skrev hur man skulle göra med LB-hästar. Jag bara sammanfattade:)

/U

Elisabeth sa...

Kanske det, med många ord, du sammanfattade så man förstod :)

Ulrika sa...

Det är det man har samtal till (bland annat), tror jag, att förstå sig själv genom andra:)