torsdag, januari 29, 2009


Idag har jag återupptagit hästträningen igen :) Började med att städa hörummet, på lördag kommer nytt hö så man får ju förbereda lite.

Passade på att kolla nivåerna för spookyness på hästarna, de hade sjunkit en hel del av att gå i godan ro . Ingen matte som har kommit och gjort tokiga saker då och då.
Drog ut plast, boll och diverse skräp och for runt med. Dorado lugnade sig snabbast, utmärkt. Storasyster är absolut känsligast. Tror nog att hon är RB introvert den. Har så ofta fel så det återstår att se.

Fortsatte med att hitta nya klipunkter på Dorado, tänkte att det skulle vara lite trevligt också att matten vaknat till. Därefter tog jag in honom i stallkammaren, den här gången var han betydligt lugnare. Visserligen fick de andra djuren vara utanför så han såg dem men en klar förbättring är det.

Gick in och såg på "Stradivarius" araben som Pat leker med på förra SavvyclubsDVDn. Den ser ut och uppför sig som en RB häst men är LB. Den saknar självförtroende och är ängslig för mycket men samtidigt nyfiken. Den behöver en ledare och när den får det blir den omedelbart lugnare. Pat går ganska fort fram med den.
Är nog värt att se många gånger för mig.

Erica säger ju att Dorado är LB men han får nästan alla prickar på RB sidan när jag fyller i kartan. Inte så att han är det hela tiden men rätt ofta. Särskilt när det blåser och det gör det i Tunbyn ;)

Ska bli mycket intressant och se hur det går för oss. Måste bara få upp intresset för att träna , bättre underlag och ljus skulle underlätta. Fast å andra sidan finns det ju alltid något att skylla på ;)

Eftersom de inte har helt å hållet fri tillgång just nu så får Bertil kasta in hö till dem när jag jobbar. Skönt att han har kontoret hemma :)

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Kan hända att det gamla knepet med små delmål kan hjälpa à la denna vecka ska vi dansa foxtrot i stallet som jag för, trots att ponnysarna inte skymtar. Av det jag sett på dina bilder och filmer har du ju alldeles utomordentligt häst-människo-partnerskap. Ett tag hade jag bara som mål att göra något vi aldrig gjort innan varje dag. Det kan vara hur smått som helst, men man får inte har gjort det innan. Typ backa där man inte gjort det innan, sätta konstiga saker på hästen rygg, eller ha konstiga saker på sitt eget huvud och göra något "game". För mig fungerade det bra, fick mig att komma igång med tänket, planerandet och viljan.

Nypan sa...

Hej!

Har du fått senaste Parelli-DVD:n?
När fick du den isf?
Min har ff inte kommit.

Kram
\Anette

Elisabeth sa...

Tack för de roliga tipsen Ulrika. Kan fungera för mig också..ska pröva.

Nej någon DVD har inte dykt upp, hade nästan glömt den nu ;)

Nypan sa...

Jag ringer till Parelli på måndag ang DVD:n

I morgon ska mamma med till stallet och leka med Emil och på söndag ska jag försöka att få upp Anita i sadeln på Viktor :-)

Kram
\Anette