fredag, februari 26, 2010



Nu har jag skapat en mapp som heter Dorados hovar. Har nu fyra foton med dagens datum. Ritade av dem underifrån denna gång också . Har fått i uppdrag att raspa tårna då och då tills nästa gång hon kommer.

Fia och jag tycker att det ska bli spännande att följa utvecklingen av hans hovar som har ett så pass dåligt utgångsläge. Antagligen skodd mycket tidigt som brukligt på spanska hingstar som tas in på stall om detta inte ändrats nu. Några "kuddar" i strålarna existerar inte ;) Hovar som en vildhäst väntar jag mig inte men mycket intressant att se hur pass mycket de kan utveckla sig. Om jag orkar fullfölja får man väl säga.

Fia lämnade sulor med kudde för strålarna som jag kan experimentera med när vi börjar använda boots. Just nu verkar hästen må utmärkt med sina hovar så tidpunkten att sko av var väl vald. Slump eller hjälp från ovan.. :))

PS Dorado erbjöd Fia den hov som hon närmade sig, stod stilla och till och med åt hö under verkningen. Stolt matte, "prior and proper preparation" efter senaste SavvyclubsDVDn kanske :). Ponnyernas beteende tog dock ned intrycket något ;)

2 kommentarer:

Monika sa...

lite nyfiken på mappen :-) finns den tillgänglig för allmänheten??

Elisabeth sa...

Inte än det är bara jag som bestämt mig för att spara hans hovbilder varje verkning (när Fia kommer) för att kunna följa utvecklingen.
Ritar också av dem på papp för att kunna se hur tån kortas och om de så småningom vidgar sig lite. Så småningom om jag fullföljer det här så sätter jag säkert in bilder här.
Blir själv mer motiverad om jag kan se de små förändringarna till det positiva.
Sen får man se hur han klarar sig när marken blir hårdare.