torsdag, februari 25, 2010


När U skrev att hon använder Harry Potter i undervisningen fick jag vatten på min kvarn och lånade nästa bok i raden. Som talbok.
Kom på att lite har jag de som med Woldemart som man inte får säga namnet på.. när jag går och funderar på vad jag är tacksam för. Tror liksom att då kommer man på att jag har det för bra och så kan det inte vara ;) Knäppt! Lika bra att njuta när det går, det andra kommer och går det också :)

Detta gick jag omkring och var tacksam för på morgonen, djuren verkar klara kylan bra, att de har uppvärmt vatten, att höet är jättefint och räcker till, att bilen startar, att vattnet rinner i kranarna i år, inga översvämningar i stallkammaren, jag har kunnat jobba trots alla förkylningar som går på jobbet... att det finns tulpaner att köpa för en rimlig penning, att min kropp fungerar bra i kylan och mer än så.. :)

6 kommentarer:

Nypan sa...

Det låter bra alltihop, jag håller "tre" för att det fortsätter så och att vi kan rida långa turer i sommar :-D

jenny sa...

Känner ien det där.. Rädslan för att allt det hemska som skulle kunna inträffa.
Det får man jobba hårt på att förändra. Tänkt: "jag förtjänar lycka!!"
:)

Levada sa...

Ja nog är det märkligt att man ska ångest när man har det för bra.
Som Nisse säger : varför mår man så dåligt, när man har det så bra?

Ulrika sa...

Du har liksom en inverterad Woldemart.

Det är bra och du bör tala om det.

Bra är ju också kokboken av Anna Bergenlund (kanske inte helt rätt i efternamnet) Citroner, timjan och kärlek är det inte så den heter. Man får göra sitt eget framgånmgsrecept. Lite som bloggen. Man tar det man vill visa och blandar till någon bild som man vill se av sig själv. Den bilden är ju lika sann som andra man har av sig.

Jag är nog tvärtom i njutandet och funderandet att jag gläds oerhört åt det jag har och kan komma att få. För det jag har kan ju försvinna och jag kan inse att jag aldrig kommer att få det jag önskar mig. Jag är mycket noga med att ta ut glädje i förskott (dock inte segern), så att jag kan vara säker på att få vara glad.

Förväntan är viktig för vår lycka, tror jag. Att tro att något bra kommer ger svikt i steget. Det är också något jag jobbar mycket med eleverna. Förväntan, det är abstrakt tänkande, som kan vara svårt när man har fullt upp med nuet hela tiden.

Men jag tror att om man ritualiserar en del av tillvaron. Så att den blir trygg, (som patterns och Parelli för hästarna) kan eleverna lista ut vad som ska komma och om de tycker om det, kan de få uppleva förväntan.

Förväntan är viktigt. När man förstår vad som händer och vad som ska komma, kan man känna förväntan lättare.
Vi är ganska lika, människor och hästar i det, tror jag.

Frida sa...

Vilka bra och tänkvärda saker!!! Jag är lite sån också att jag oroar mig lite för mycket för vad som komma skall och lite värsta tänkbara och därmed missar att vara tacksam för saker som är underbara i nuet, men jag försöker förbättra det och påminna mig själv!
Jag ska kolla efter den kokboken fill framgångsrecept som Ulrica skrev om. Jag ska försöka annamma det där och göra min blogg till en bra framgångs meny ;)

Elisabeth sa...

Vad ni uttrycker er fint :) "Framgångsmeny" är ju helt underbart. ska sätta upp en för mig själv.