torsdag, december 11, 2008


Safety Warning - Use of a carabineer on a lead rope can lead to serious injury.

The carabineer clip often turns in the halter and the wider part hangs down.

If the lead gets behind the leg while there is tension on it, the pressure can cause the clip to open and pull into the tendon.
It can go through the leg and become caught around the tendons, potentially a very serious injury.

Instead of a carabineer clip, please use a 'kwik link' on your lead as shown on the right.


Hörde talas om en sådan olycka och bytte till en hake med rundad topp men det här är bättre. Ska åtgärdas snarast.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Å vad bra att du lagt ut en bild på dem! Pratade med R om viken hake men ska ha och hon sa en utan "piggar" men denna var ju super! Och nu fattade jag också varför det var så viktigt vilken man väljer.

Det är nämligen så att Tomas håller på att göra ett 22foot rep till mig och ett hackamore *love*
Tänk vilken tur att man fick tag i en karl som varit på sjön hela sitt liv och kan knyta och spritsa vad som helst *ler*

Blenda Elby sa...

Karbinhakarna kan spontan-lossna också, om man tex knyter fast två hingstar under en fikapaus i skogen. Var med om det, en bruksnordis och mycket fin varmblodstravarhingst, bägge avelsdjur, och nordisen fick upp sin hake och började spankulerade omkring... Nu gick det bra men vi alla som var där insåg hur mycket/lite som kunnat bli kvar av varmblodet om bruksen fattat agg till honom. Jag har köpt mina "kwik link" på Clas Ohlson. Lite segt att byta grimskaft bir det iof men det kan jag ta.

Elisabeth sa...

Jag får nyhetsbrev från Cynthia Cooper. Där finns ofta ett och annat som är bra att veta.
Tack för upplysningen om Clas Olsson ska besöka detta ställe så fort som möjligt.