tisdag, december 23, 2008


Lekte en stund idag också. Lite bättre underlag . Eftersom han är mer trygg nu prövade jag att öka lite på pressen i träningen. Har nämligen märkt att på morgnarna när jag kommer och han vill ha en morotsbit backar han snabbt och med fina benlyft, öronen framåt och avspänt.

Vid jojoleken med grimma däremot är backningen mycket långsam och försök till utbrytningar av allehanda slag förekommer. Har inte tänkt så mycket på det men idag gick jag upp i fas och begärde lite mer. Fick fin backning och mycket tuggning efteråt. Gick fram till honom och gav en godis, tänkte att det var det som fått morgonbackningen så bra. Vet inte, det blir lite mycket godis..

Kanske blir han som Afghanhunden jag hade för många år sedan som aldrig kom på kommando om inte det fanns hundgodis av ett visst märke i mattes fickor.

Annars så övade vi lite galopp direkt från sändet. Begär bara att han ska fatta och ta ett par språng och belönar sen. Långt ifrån befäst.
Sama sidvärts som igår. Mycket mindre lätt att flytta framdelen och samtidigt behålla skritten. Bakdelen betydligt lättare. Det är typiskt för LB hästar väl...

Började också på att försöka lära in skillnaden när man ska hoppa eller inte på tunnorna. Gick överraskande bra. Livligt kroppsspråk på matten. Ibland är man glad att ingen ser när jag hoppar omkring i overollen här ute.

Inga kommentarer: