fredag, juli 03, 2009


Trevlig kväll igår!
Vi såg på lite av filmen från Hasselarallyt och alla vill nu rida nästa års rally :) Zapatera såg fantastisk ut, att jag har haft en sådan häst. Hon travade avspänt med huvudet högt ,öronen intresserat framåtriktade och såg hur skön ut som helst att sitta på. Gjorde inte ont i mig att se henne längre, är mest tacksam att jag haft henne.

Lektionen för Erica gav jättemycket. Jag fick svar på alla mina frågor och mycket annat dessutom.

Mycket kunskap finns i materialet vi har tillgång till men mycket har ju instruktörerna lärt sig som en annan inte har en aning om. När man har att göra med en äldre häst som lärt sig saker som man hade önskat den inte gjort så måste man kunna anpassa strategierna och där kan man behöva hjälp minsann.

Vissa saker hade jag gjort intuitivt men eftersom det inte riktigt stämt med det jag lärt mig så har jag blivit osäker på om vi varit på rätt väg och tappat farten..
Har nu en klar väg att gå och om det lyckas eller inte återstår att se men förhoppningsvis ska det inte dröja så länge tills nästa lektion.

I alla fall har jag en RightBrain introvert häst som blir LeftBrain extrovert när han kommer ut och RightBrain extrovert om han pressas. Gäller att studera Horseanality noga alltså för att kunna anpassa sig till situationen ;)
Han behöver någon att hålla i handen och så småningom lära sig att vare lite i frihet och ridas Freestyle utifrån Finessen. Vilket nördspråk i detta inlägg, slog nog alla rekord ;)

Har inte fotat hästarna på ett tag, bara babyn. Den här bilden kanske jag haft förut..

3 kommentarer:

Ida sa...

Undrar om det finns motsvarande analys för hundar med introvert och extrovert, var kommer studierna ifrån? Från mänsklig psykologi från början eller?

Elisabeth sa...

Mig veterligen kommer det från människor först men sen har man studerat hästar. Tänkte att vi skulle ha en kväll i höst där vi tittar på film och pratar om det här. Du kanske vill vara med.. Tror säkert att detta finns hos alla djur, men det vet jag inte så mycket om.

Blenda Elby sa...

Gillar nördspråk, det är bra när det finns ord som beskriver =)