måndag, juli 27, 2009


Hästar som hoppar högerhjärnade hoppar i ett tillstånd av överlevnadsvilja och kan klara sig bra under en viss nivå. När dessa hästar för första gången ska hoppa vänsterhjärnade och tänkande kan de plötsligt få svårigheter och behöva lära sig hoppa på nytt. Detta har jag hört och tyckt verkat logiskt men nu tror jag att det det som inträffat med Guldgossen ;)
Har tränat Lichmans motivationsträning med hinder en del. Dvs satt mig på hindret när hästen hoppat och väntat 5-10 minuter för att visa att han gjort något bra. Det har gett tydliga resultat i och med att han söker sig till hinder och hoppar för att få sin "comfort". Det är bara det att plötsligt hoppar han lugnt och tänkande och KAN INTE HOPPA Han hoppade ju stående tunnor som en stjärna ;) "How interesting"!! ;)

Vår träning just nu känns lite "wax on wax of" om ni förstår vad jag menar, det dammar inte i manegen so to say..

Prövade lite vad man med positivt tänkande kan kalla Spansk skritt på slutet för att pigga upp mig. Från början när han kom till mig så slängde han sina framben framåt så fort han blev lite förvirrad så jag har inte uppmuntrat detta. Tänkte att kanske vi nu är mogna för att prova nu.. återstår att se.

På bilden två av hästarna på Lindberga. Lego närmast skulle jag inte ha kunnat motstå i första taget.

Inga kommentarer: