fredag, juli 17, 2009


Oj så roligt! Nu när bromsen hålls mer på mattan av vinden så gick det att träna med vila som belöning.

Efter att ha värmt upp med lite öppnaliknande efter långsidorna ;) så började jag med en tunna. Det ska resultera i en åtta kring två tunnor. Dorado är rätt bra på det men jag har använt metoden där sändet är viktigt och mönstret övas in med repetion. Nu prövade jag "Kedjan" som David Lichman föreslog. What´s in it for the horse? :)

Tog en tunna, ställde honom vid den och mig själv placerad lite utanför den tänkta mitten av tvåtunnorsmönstret. Lockade in honom, lugnt första gången. Godis och 5 minuters vila med kliande. Nästa gång lite längre bak på tunnan och lite snabbare inkallning. Godis vila 5 minuter, har numer klocka och i-pod i öronen samt andas meditationen jag skrev om tidigare. Har starka tendenser att bli hetsig själv och det passar inte denna häst.

Tredje gången lite på baksidan av tunnan osv tills jag slutligen prövade att sända på vanligt vis. Denna gång med mycket lång vila och massage eftersom han blev uppjagad fast jag tyckte att jag sände lugnt. Prövade en sista gång och då travade han runt och kom in till mig utan att titta i någon annan riktning i rundandet av tunnan.
Det som detta bygger är ju en starkare motivation att runda tunnan och komma tillbaka till människan.Sändet ska vara mjukt.
Nästa gång har jag tänkt mig att öva detta lite och sen ta nästa tunna för sig. Om det går bra kanske man kan ta båda vid tredje tillfället, som en åtta alltå.

Kan bara tänka mig vad detta kan betyda i ridningen om hästen helt utan andra tankar går en åtta av egen vilja och motivation. Då kan man hinna tänka på sin egen sits tex..

Oj då kaffevattnet hade nästan kokat bort. Sent 11 kaffe idag, det tar lång tid att träna med så långa vilostunder. Inte alls säkert det behövs så långa men Dorado verkade gilla det och jag hade ändå tänkt göra "Undemanding time" med honom ;)

Man kan ju alltid hoppas att detta blev begripligt.. supernörden flyger igen.

5 kommentarer:

Ulrika sa...

För andra likasinnade nördar är det solklart=)

Och det är bra för jag minns sådant som jag vet, men glömmer.

Elisabeth sa...

Det är väl mest nördar som läser här inne så då är allt väl . Förutom min mobil då ;)

Jenny sa...

Jättekul läsning, nu förstår lite mer hur du jobbar. När du sen vill utöka och koppla ihop två övningar försöker du lägga den som han kan bäst sist eller? Lite så tänker vi ofta med jyckarna...

Trist med din mobil, du får testa att googla de du inte hittar åt på annat sätt...
Trevlig helg!

Elisabeth sa...

Aha tack för tipset :) det hade jag inte funderat över ännu.

Jag är så glad, har fått låna en mobil och simkortet fungerar Halleluja!!

Trevlig helg själv, så roligt att ha kontakt med dig på detta vis. Ser dig framför mig första gången i Lit :), länge sedan..

Jenny sa...

För en nörd av annat slag så förstår jag knappt något av alla engelska namn men det låter intressant!!! Fortfarande sugen på att gå kurs eller iaf lära mig mer om den teoretiska biten. Verkar trögt från klubbens sida så jag kanske får ta tag i det privat...
mvh