tisdag, juli 28, 2009


Tänker så här, att ska jag renskriva mina anteckningar på ett proffsigt sätt så är det på för lång sikt. Jag testar att bara ta dem rätt upp och ned i den ordning som de råkade hamna i boken.
Kan bli hur virrigt som helst men kanske ändå gör att vi som var med får en minnesglimt.. dessutom blir det svengelska blandat lite hur som helst. Kanske ni andra som bloggar kan skriva era anteckningar också. Vill gärna läsa dem.
Rätta mig gärna, inte alls säkert jag fattade rätt,mycket information på kort tid för min förhållandevis tröga hjärna som dock gick på högvarv den helgen.

Del 1

Clinicen handlade om två saker:

* Kommunikation
* Motivation


"What´s in it for me? From the horses point of wiew.

Vi vill att hästen ska fråga, kan vi göra det igen? Inte lätt att få till med hästar..


Vi har olika "verktyg" att använda i hästträningen. Vi måste se till att de är skarpa ( det handlar inte om sporrar ;) Vet inte riktigt hur jag ska ge exempel, kanske någon annan... föresten så hade jag slött porcupine i morse. Absolut ingen "anka på vattnet" snarare en tung stol i sand ;) Skärpte till det och sen gick det bättre.

Sharpen the tools.

Overuse
Underuse
Misuse


Alla dessa tre är sådant vi riskerar att göra ; Vi tjatar om sådant som de kan eller tränar inte nog mycket eller så använder vi tex de sju lekarna till att "tvinga" hästen till saker..


Kom ihåg, "Put something in to it that horses like" D.L


Bild tagen av Annalena Ödmark, föredömligt lite avslöjande. Minst 10 år borttaget från en av de fotograferade. Jag gör mitt bästa för att förvandla Smilla till i alla fall halvpudel. Annalena har två pudlar som alltid vill gosa. Smilla låtsas ibland för att vara snäll med mig.

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Tack för att du skrev dina anteckningar! Jag har ju inga, för Det var fullt med Manno i mina händer. Men jag ska försöka se om jag kan komma på något mer.

Elisabeth sa...

Kommer mer i morgon , tror jag :)