tisdag, mars 16, 2010


Vårljus och kanske lite snösmältning. Varit inomhus mest hela dagen men det har verkat vara en fantastisk dag. Imorgon har jag tur att vara på friluftsdag så jag hoppas på en likadan dag :)


Den alldeles väldigt trevliga bibliotekarien har redan ordnat Temple Grandins bok "Animals in Translation" i svensk översättning liksom vad jag tror är hennes första bok från - 86, "Genom dörrar". Har bara läst några rader men blev fångad direkt.

"Hon skriver personer med autism kan tänka som djur tänker. Vi tänker förstås också som människor tänker - vi skiljer oss inte så mycket från vanliga människor. Autism är ett slags etapp på vägen från djur till människa, vilket gör att personer med autism som jag har perfekta förutsättningar för att översätta "djurspråk" till mänskligt språk. Jag kan tala om för människor varför deras djur gör som de gör."

Ser fram emot denna läsning.


http://www.templegrandin.com/


Hennes hemsida.

Inga kommentarer: