lördag, mars 27, 2010



"Hur man förstorar sin hästs Comfortzon enligt Clinton Anderson."

Tänk dig att hästen befinner sig i mitten av en cirkel. Det är hans "Comfortzon". På andra sidan cirkeln finns "Unsurezon". Där känner sig hästen inte så avspänd, det kan egentligen vara överallt annat än i hagen.
Nästa cirkel är "Lifethreatening zone". Man vill förstora Comfortzon genom att ta hästen till Unsurezon och låta den stanna där tills han är lugn. Då har man förstorat Comfortzon.
Om man tar in honom i Comfortzon medan han är rädd så har man förminskat Comfortzon ;)

Det gäller att inte ta ut den i Lifethreatening zone för då blir det för farligt och man får lov att backa in i Unsurezon men inte till Comfortzon. Så fattade jag honom.


Funderar på detta och tänker att kanske är det så att jag använder reatreat och approach på ett sätt som förminskar Comfortzon. Inte alltid han är ju mycket tryggare men säkert mer än jag fattat. Dessutom kan det säkert då ta mycket kortare tid att nå resultat. Har ju själv hållit på ett bra tag med Dorado och tycker att flyktdjuret ligger väldigt nära ytan ändå. Ska ha tankarna på detta mer. Erica pratade om detta men jag tror inte att jag riktigt förstod vikten av det. Väldigt bra med bildspråk för att åtminstone jag ska förstå bättre.

5 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Tres intressant! Ska jag lyhssan på vid tillfälle!

uh sa...

Måste säga samma sak, väldigt intressant ! Lätt att man glömmer bort det här. Och sedan är man förvånad varför hästens CZ minskar...

Åsa Dalpraktiken sa...

Låter mycket likt S.Burns men lite sundare utan elstötar som han också rekommenderar i andra samanhang ;-)

Elisabeth sa...

Ajaj vem är denne Burns?

Blenda Elby sa...

Montgomery Burns?