onsdag, mars 10, 2010



Patriot and Patriot Officer's Model series is the lightest contact distance saddle we offer next to the Endurance Cutback. The Patriot Officer's fork and cantle are borrowed from the U.S. McClellan Military saddle. We added knee and thigh rolls for increased security.


Jag svarar på min egen fråga ;) Ortho-Flex Patriot officersmodellen tror jag hon har. Undrar om det inte var den jag lånade hem för många år sedan. Fem dagar red jag Zapatera i den och på den femte dagen sa hon ifrån när jag skulle sadla. Under två års tid lånade jag massor med sadlar och ofta gick det bra några dagar och se blev hon grinig när jag sadlade. När jag provade den spanska sadel som jag nu har blev hon nöjd. Den passar dessvärre inte så bra på Dorado så jag funderar lite. En begagnad sadel som ovan, vid modell och jag blir intresserad :)

Det är en lättviktssadel dessutom. Den svarta på bilden ska jag sätta upp som önskebild eller kanske den brunsvarta till höger, det var en sådan de hade på Berga Magasin. Nu kom jag ihåg det också. Bättre och bättre fungerar hjärnan :) .. Expressen eller Aftonbladet..

3 kommentarer:

ingela sa...

Det har kommit en ny sadel i stallet till en av hästarna. Matte vill också ha en typ stadig sadel som hon kan sitta säkert i. Det är ingen cowboy sadel men hade lite upphöjning fram och bak som de där. Hon har haft väldigt svårt att hitta sadlar, bla för att hästen är så kort rygg men vid. Samt att hon själv måste sitta bra eftersom hon har en bevsärlig whiplash skada.
Den här sadeln verkar intressant även om det är lite fix och trix med den, men den går visst att ställa in väldigt mycket. Man ska visst komma väldigt nära. I reklamen säger de nog att det är mittemellan barbacka och sadel, men det håller hon nog inte med om, mer sadel än så ;o)

Ja har ingen koll alls vad den heter och så men hon hittade den på nätet, så jag kan ju kolla upp det. pris ca 6000

Elisabeth sa...

Tack kolla gärna upp det. Låter bra, Dorado har den typen av rygg han också och jag vill gärna sitta extra säkert när jag rider ut.

Unknown sa...

Trekker eller star trekk heter den iaf. Beskrivs också som ett mellanting mellan dressyr och cowboy sadel! verkar intressant. Den är också bomlös. Men samtidigt fanns det utbytbara järn (enligt webbsida eller blocketannons), hm, jag förstår mig inte på sadeltermer. Men om jag vore ute efter sadel så skulle jag nog ge den här en titt iaf. Jag ska låna och lägga den på mina hästar vid tillfälle för skojs skull. Känns dock inte just nu som att jag kommer att investera tusenlappar i nåt som jag använder ytterst sällan, men hade jag pengar som ändå inte skulle till nåt annat så varför inte, bra å ha liksom ;o)

HOn hittade den på nåt vis via återförsäljare i tyskland tror jag så det blev visst billigare ...

http://www.blocket.se/ystad/Star_Trekk_Comfort_Shorty___Bomlos_sadel_26158091.htm?ca=11&w=3