måndag, mars 08, 2010



Oh my G vilken tur att jag filmade!

Ser direkt att jag går undan för honom ;) Är så fokuserad på stegringen att jag inte tänker på attityden. Om jag börjar med att backa undan honom en bit varje gång innan jag ber honom stegra och sedan backa innan belöning så kan det bli bättre. Om jag nu ska fortsätta med detta. Ännu är det mer ett trick än kommunikation. Lite tveksam ;) Undrar om det är som med "cuttingen" på marken att man tar fram hingsten i dem...

Kanske är det så att när man väl börjat så är det bästa att fullfölja. Lära in det så väl att han bara ger det vid rätt cue. Just nu är vi i det läge som kommer för det mesta vid inlärning av en ny sak, det andra som brukar fungera är sämre en period. Skönt att äntligen ha lärt sig det så man slipper fundera varje gång det händer.

Sen är det det där med att "inte lära sin häst att anta saker", "don´t teach your horse to assume". Jag lyckas med det hela tiden med denna häst. Zapatera hade en period i början när hon körde hela registret men så småningom väntade hon på mer information. Denna vilding "antar" ofta. Roligt verkligen att han vill göra saker men det blir förvirrat ibland. Ska nog försöka vara tydligare och mera bestämd med att driva igenom det jag tänkt från början eller så inte... man ska jag också "ta" det de erbjuder ibland. Hästträning är ingen "peace of cake". Skönt att Lichman kommer, we need it!

Ser också samspelet mellan Smilla och Lillsyster. Jag hade sagt åt Smilla att stanna utanför men hon tänker smita in tills hon får syn på Lillasysters blick ;)

5 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Häftigt =D

Intressant det du skriver. Känner att jag behöver en hel del savvy till innan jag vågar mej på ett sånt trick, just för att jag tycker det är så svårt med assume och så där. Skulle dock inte ha någopt emot om Tulo skulle "assume" litepiaff då och då ;-) Just är det allt som har med obstacles och SW mot som gäller...

Elisabeth sa...

Sideways mot är rätt farligt i vissa lägen ;) har farit på öronen i snön mer än en gång med Zapatera. Den här är jag mer på tårna med så jag har lyckats undvika det. Tunnor far han iväg och hoppar som tiggerimetod . Det är en fin linje mellan att lära in en sak tillräckligt noga och att få dem att erbjuda i tid och otid som det verkar.

Kerstin sa...

Så duktig ni är! Kanske jag och min dotter får komma på "studie besök" ngt. Hon är ju inne på det här nu och jag tycker det är sunt av henne.

Nypan sa...

Guuu, va ni är duktiga!!
Det där måste du nog lära oss oxå.
:-D

Semlan sa...

Ha ha ha :) Han har så roligt! De är så härligt att se :)