tisdag, januari 26, 2010




"Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way

to succeed is always to try just one more time."

- Thomas Edison


Smilla ger sällan upp.. När det gäller mig är det mer ovisst.
Något intressant jag märkt med Dorados och min relation är att när jag går ut för att fodra och tänker att jag sticker mellan med några minuters Liberty går det för det mesta mycket bra. När jag går ut för att "träna" blir han på sin vakt och kan lätt tappa förtroendet. "How interesting!" Något i min energi förändras och denna känslige gosse registrerar det direkt.

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag tänker direkt på Sally Swift och det hon skriver om "den mjuka blicken" och "den fokuserade blicken". Att den mjuka blicken, då tar man in allt och fokuserar inte på något speciellt, man är öppen. Är man öppen läser man ju förmodligen av bättre för att man märker mer.

Den fokuserade blicken siktar mot något speciellt och den som har blicken är mest intresserad av att komma dit. Kanske mer intresserad av at nå målet än att mötas.

Jag tror detta ovan stämmer bra på mig, mer ofta än vad som är smickrande och med både elever och hästar.

Är det känsliga individer behövs den öppna blicken längre i det initiala skedet och varje gång det knasar till sig.

För den sakens skull får man inte glömma fokus, för då tappar man färdriktning och bara är i möte. Tillslut blir det mötet lika tråkigt som det kan vara på en personalkonferens även om det är med ens häst, för att man inte kommer någon vart.

Om jag vill något för mycket när jag närmar mig Manno hoppar han undan. Det blir liksom ett lasersvärd ur magen som trycker bort honom. För att komma nära honom måste jag vara öppen. Faktum är att stressade ID-kontrollanter och veterinärer kan få honom att skutta runt som en otämjd kanin. Då gäller det att få den att andas ut. Fråga något som de vill svara på och prata om. För det går inte att mötas i återhållen anda. Om man håller andan eller andas in är det svårt.

Och nu slungar jag ur mig ett antagande och det kan vara fel. Men jag gissar att du tar ett kort andetag, håller andan, rynkar ögonbryna och tittar med intensiv blick, när du koncentrerar dig eller väldigt gärna vill men inte säkert tror att det går.

Dumt, för du är tillräckligt skicklig för att andas ut, ta det lungt och få det precis som du vill. Du är ju riktigt bra.

Elisabeth sa...

Jag tror du har rätt, vet ju bättre och kanske inte att så många kan se skillnaden på utsidan men den finns där.
Det här gäller ju Liberty och den var ju både farlig och vad jag trodde för savvykrävande för mig i början. Han har en del bagage när det gäller detta. Det sitter kvar både i honom och mig.. även om vi har bra stunder också.
Ska bli spännande att verkligen tänka på mjuka ögon och andning nästa gång Tack :)

Lina sa...

Smilla är min favorit, tycker hon liknar Flicka väldigt mycket =))

Elisabeth sa...

Ja och Lillasyster :)