tisdag, januari 05, 2010


Jag blir lite mer tillfreds när jag läser att många av er nöjer er med att vara inne och elda.. -18° är inte riktigt min cup of tea även om jag väl inte är så köldkänslig egentligen.
Har en känsla av att hästarna inte ska ansträngas i stark kyla, det kanske inte stämmer med tanke på alla skogshästar förr. De kanske klarar mycket mer än jag vill tro, ska prata med PerOla om det. Misstänker att det mer är jag som inte vill ;)

Läser lite i Craig Camerons bok "Ride Smart" varje dag. Han uttrycker sig så bra och bilderna är utöver de vanliga. Det mesta stämmer väl överens med Parelli de har nog i stort sett liknande bakgrund.
Den boken kostar inte mycket heller, rekommenderar den.

Nu ska jag går ut i alla fall..

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Om ansträngning i kyla, tror jag att jag har fått det sagt till mig, att det inte är någon fara. Inte förrens hästen är så trött att den andas in genom munnen. Vilket sägs ske till exempel i slutet av ett travlopp. Jag vet faktiskt inte.

Hästen långa väg till lungorna ska göra att luften värms på färden via "näsborrarna" och i gångarna under nosryggen där det där "Jacobska organet" är med sina irrgångar, till en dräglig temperatur för lungorna.

Man ska väl inte heller lämna en svettig häst fastbunden utan täcke och mat, kanske, men det är ju mer ett efter arbete problem.

Elisabeth sa...

Okey då har jag ingen ursäkt där ;) Var ut men när jag mockat, burit vatten och allt annat som ska göras så frös jag och gick in och år min gröt. Ska gör ett försök till, det är mest vinden som gör att det blir för kallt för mig. Ska nog skaffa mig en "ryssmössa" vid tillfälle.