söndag, januari 17, 2010



Jag får inte länken till Tony Robbins att funka idag. Det går bra att gå in på hans hemsida och klicka på hans blogg så finns den där.
I vilket fall så lyssnade jag igår och bestämde mig för att lyssna"the Parelliway" sju dagar i rad :) Har redan nu på morgonen skrivit ned tre mål och hur jag ska uppnå dem.
Borde kanske skriva dem här för att också tvinga mig förutom den motovation jag känner ;)
Ska fundera på det ..

I alla fall så har min fina hovslagare slutat sko, hans höft håller inte längre för detta. Tråkigt för honom och tråkigt för mig men som sagt man ska försöka se möjligheterna i saker ;) Är ju en sådan som vill att allt ska rulla på på samma sätt helst men detta är utanför min kontroll. Har visserligen försökt ta kontroll genom att rekommendera honom Boswellia Serrata, kan bara inte låta bli att kvacka på olika områden. Det hjälpte mig och en massa indier också..

Ny hovslagare så här plötsligt verka vara en utmaning så på torsdag får Fia hovverkare ta av skorna tillsvidare. Det har gått för lång tid sen förra skoningen, sådant har jag dåliga erfarenheter av.
Hon skulle ändå verka ponnyerna så det kan ju passa. Huvva säger jag bara.. antingen får ni följa en period av omställning till barfotahäst eller om jag hittar en Balanceshoe hovslagare så bli det det istället.

Foto "Sommardröm"

8 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Superfint foto, sommardröm =)

Bea sa...

Vad glad jag är av att ha hittat en blogg ab en som håller på med parelli!
Kan tipsa om en metod som kallas vildhäst principen finns inte så många som behärsar den men hovarna blir så mycket bättre :)

*kommer att följa bloggen*

Unknown sa...

Apropå Förändring

Så fick jag just denna fina text i mailen ;o)

Nedanstående starka, inspirerande och visdomsfulla text (och dikt) om FÖRÄNDRING har jag saxat från boken ”Eating for beauty” av DAVID WOLFE.

As you embark and continue into this process, remember that you do not need to focus on perfection, just progress. Old habits die hard, but they do die. Some shifts will happen immediately, while others will take time. The path may be relatively easy or it may be challenging.

You need to move at your own pace and begin where you are. Consistently move that pace up as you are able.

Handle yourself like a wise manager does when bringing a promising prize fighter along – he makes sure that his prize fighter does not face anyone in his early bouts who could knock him out. Push yourself along at a pace that your confidence and ability can handle.

Minor victories lead to major victories. Small commitments lead to large commitments. An object in motion tends to stay in motion, whether it is a train, a car, an emotion, a habit, or a belief. One step leads to another.
Each triumph brings you one step closer to realizing the goal.

All changes should be adopted with common sense. Too sudden of a shift can ”shock” the body. Everything comes as it should, in its own time. The way to create lasting change is to step outside of your comfort zone,
but not into your shock zone.

A word to the wise
Habit does advise
That a sudden shift
May be too swift

A shift’s gift
May stir and uplift
Things of the past
Best released slow
Instead of fast

When you continue to strive
Slow changes arrive
Persistency is like a gauge
Step-by-step
Page-by-page
Consistency is nature’s wage
That unlocks any cage

Elisabeth sa...

Tack båda två!
Hej Bea!
Har gått några hovkurser bla "Vildhästmetoden" med Ove Lind. Har också tittat på Pete Ramey och är med de kunskaper jag har just nu övertygad om att det är en bra metod. Vill egentligen ha mina hästar barfota men är lite stressad för omställningen bara. Den här pojken har nog haft skor sen tvåårsåldern tippar jag. Han är importerad från Spanien och hingstarna tas oftast in på stall i den åldern och skos tydligen. Det kan ta ett tag att ställa om och det blir en hel del bootspyssel. Blir säkert bra till slut och man ger sin häst ett friskare och längre liv om man har tur. Jag gruvar mig ändå ;)

Elisabeth sa...

När jag hade skrivit klart inlägget ovan fanns du här Ingela :) Tack!! ett ord i rättan tid , så fint beskrivet och det där om "step outside of your comfort zone,
but not into your shock zone" är ju mycket smart skrivet :))

Unknown sa...

Ja, jag tänkte direkt på er parellisar när jag läste "comfort zone" och tyckte det blev rätt roligt beskrivet med chock zonen också ;o)

Sofie sa...

Åh så bra text Ingela, hoppas det är ok att jag lånar den till min blogg :-)
Inte lätt det där med skor eller utan skor... Panter går nu barfota tills nästa skoning om ca 7 veckor, har haft det så på vintern utan problem, har inte provat brodd, han är lite "lätt" i rumpan å sparkar efter de andra å då känns det bättre om han får gå utan skor vintertid.

/Sofie

jenny sa...

Hej!!
Kan med varma ord rekomendera Åke Lindqvist!!!
Lugn, trygg, kompetent och svarar på alla frågor och funderingar kring hovslageri mm.