tisdag, november 03, 2009


"Think of it this way... the round corral needs to be a sanctuary, a learning center and a play pen. Create a sanctuary first and play with him on line in there for a while before going to liberty. When you don't have to use your line at all, and on a consistent basis, you are then ready to go to liberty."

Hittade detta på Savvyclub. Har ju visserligen lekt med honom där i lina och tycker att det går bra men antagligen inte tillräckligt eftersom jag får problem med "Draw" så lätt i Liberty.
Bara jag är hemma i dagsljus så ska jag fortsätta med lina i corallen och vara ännu mer noga med att låtsas att jag inte har någon. Nästa steg kan ju bli som någon föreslog att sätta 45" linan kring hans hals och se vad jag har.
Imorgon börjar jag tidigt och slutar sent igen så det får vänta till torsdag, hoppas på fortsatt bra underlag. I annat fall kan vi förstås tillbringa mer "undemanding time" därinne.

Angående ämnet hur man gör när man börjar med Parelli så är kanske att gå med i Savvyclub och få tillgång till alla filmer och artiklar där en utmärkt sak. Finns oerhört mycket där och har man inte sett så mycket av materialet förut borde det vara en skatt kan jag tänka.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Himmel vad undemanding time låter skönt, hihi ;o)

Finns det nån tävlingsgren i det ? ;o) Det ska vi nog klara! =)

Elisabeth sa...

I alla fall när det är vackert väder och få insekter :)

Sofie sa...

:-) Själv tycker jag att undemanding time kan vara oerhört jobbigt, att sitta och inte göra någonting får det att krypa i kroppen på mig... Å i vetskpen om detta brukar jag försöka få in tillfällen att göra det för att öva upp mitt tålamod men det är en hel del tittande på klockan :-)

Unknown sa...

Oj, =) ja, jag vet ju inte exakt vad det innebär, bara att det inte är så mycket "görande". Men jag brukar "göra" det nästan varje dag minst 1 tim, inte sällan blir det 2 timmar. Det beror ju på hästarna. Men jag misstänker att jag inte riktigt faller i ramen för hur det är tänkt ;o)
Dvs vi går ut i skogen eller i paddocken och så står jag bara och tittar på dem (eller sitter på en sten om det är läge?) tills de lessnar på det området då går vi vidare. Så om det är ett intressant område brukar det ta en timme. Efter 45 minuter börjar det krypa lite i kallblodet. Han är mer rastlös. Efter 1 tim och en kvart kan de vara nöjda så jag kan avbryta ifall jag inte har mer tid. Är det riktigt trevligt tar det ganska precis 2 tim innan varmblodet är nöjd och på eget initiativ vill lämna stället. Så visst, det får jag erkänna, jag kollar en del också på klockan, för jag vill se hur deras tidsintervaller är, och det stämmer rätt bra. Man kan förutsäga vad de ska göra efter klockan ungefär!
hejsvejs!

Elisabeth sa...

Tycker allt att du faller utmärkt inom ramen :) Jag vet ju dessutom att du har en mycket fin och ovanlig relation med dina djur så det fungerar också.

Elisabeth sa...

Jag har också myror i kroppen allt för ofta. Gör ju så mycket planer vilket är bra det också men får inte glömma att ha en plan att inte göra något ibland. Dorado gillar det mycket han brukar stå och halvsova och snusa mig i håret och träningarna de närmaste dagarna går bättre. Mysigt egentligen och väl använd tid men ibland har man liksom för högt tempo i kroppen.

Unknown sa...

Ja, det finns för lite tid och det är lätt för att bli för ivrig. Det är bra iallafall att veta hur det känns, både att ha myror i kroppen och att inte ha det. Råkar nog alla ut för =)

Så att man vet hur det känns i hästarna också! somliga åtminstone ;o)
Som sagt Trollrik har ju ofta mer myror i kroppen och inte alls lika mycket tålamod som Because, som har tålamod i oändlighet kan man tycka ibland ;o)
Jag är väl nånstans där mittemellan. Det beror nog mest på ändå om det finns tid. Men då vet jag att efter en dryg timme så kan jag avbryta dem och även Because följer med utan några större protester.

Men det är underbart när man har tid och jag vet att jag kan vara ute 4 timmar med dem om de bara vill. Då vill jag aldrig att det ska ta slut, och då blir de ofta nöjda före mig.
Även skalman (BC ;o), för han har en mat och sovklocka och det är sovklockan som är viktig. Han ska ha sina slumrar (viktigare än mat!), och är vi ute för länge kan den slummern inträffa ute nånstans... och då är det mindre lätt, som Rosa mfl. skulle säga ;o) att hålla reda på en med myror i kroppen som vill hem till kompisar och mat, samtidigt som skalman har somnat hahahaha ZZZZZZZ

Rosa sa...

Vill bara påminna dig om att du tränade Z med grimman knuten runt halsen.
Det är konstigt att saker vi gjort mycket av tidigare bara kan försvinna tills någon nämner det.

Elisabeth sa...

Lite känns det som om man gör saker för första gången bara för att det är en ny häst ;) och minnet är kort..