fredag, november 27, 2009

Nevzorov Haute Ecole - Fold Your Hands And Pray

Apropå artikeln nedan kanske.. och även att jag höll på att få en hov i ansiktet idag ;) Tackar Gudarna för att jag klarade mig undan med blotta förskräckelsen.
Lekte med Dorado och lät honom hoppa tunnor i frihet, han blev lite uppåt och både framdel och bakdel blev väl lätta. En blandning av LB extrovert och Rb tror jag. Gäller att hålla avstånd i sådana lägen och det gjorde jag inte ..
Känner mig tacksam över mina gula tänder och rynkor, betydligt bättre än vad en hov med stålskor och broddar hade kunna ställa till. Usch ja ytterligare en orsak till att ha oskott...
Ser att hans fux gör på samma sätt, han är lite nära han också men betydligt mer atletisk än jag ;)

4 kommentarer:

Lina sa...

Oj oj, ja det är tur att du är savvy E du slapp märket. ;) Coolt klipp!

Elisabeth sa...

Nja det var nog just det att jag inte var så Savvy, det ska inte behöva var så nära eller ;)

Ulrika sa...

Fast jag tänker att när hästar flyger och studsar så vet de ändå var de är. Manno beter sig som fuxen när han har energi. Men aldrig har han skadat mig.

en gång skulle jag få en mycket utrycksfull häst att gå side ways längs ett staket. Hästen flyttade sig inte, så jag ökade trycket på honom och använde sticken, till slut ganska rejält. Då vände han baken till och slog så att hans ena bakhov gjorde så att det blåste om mitt ena öra. Samtidigt fattade jag att jag hållt emot i repet. Alltså bett honom att gå och hållt honom kvar samtidigt. Helt utan koll och det tröttnade han på. Och sa ifrån.

Andra gånger kan det vara glada hästar. Väldigt enstaka har det varit hästar som hotar och jag har inte blivit skadad av hästar för att de bitit eller sparkat.

Jag tror att de tolererar ganska mycket och att man itne behöver vara rädd, för att de vet var de är.

Och så tycker jag om lite uttryck i hästen och lite mer energi, för det ser jag som ett uttryck för lust. Ofta går mina tankar kring Parelli och att de hästar jag sett ofta är dämpade. De spritter inte i hästarna. Jag vill ha spritt och kommunikation samtidigt. En häst med högt huvud och rörliga fötter och som vill leka och kommunicera. För ska man vara partners, kan man väl inte helt dominera?

Asch. Jag har ingen klar tanke om det där.

Elisabeth sa...

Ligger mycket i vad du skriver.
Tror mest att det var lek när det gäller Dorado :) jag vill ju gärna att hans lekfulla och lite dominanta sida ska få utrymme så det är helt okey .
En av nackdelarna med järnskor är ju dock att de tillför lite mer tyngd så att hästen kanske träffar även när den inte menar att träffa. Tyngden av skon gör att de inte riktigt kan vara så exakta som de faktiskt kan utan. När de vill träffa så träffar de det kan man vara rätt säker på ;) Barfota blir det färre misstag bara ..