fredag, november 06, 2009

Lite perspektiv när man inte tycker att man kan utföra det man ser på alla dessa videor som man suktar över.

"Instant mastery of skills and knowledge! Hey presto!

Unfortunately, the reality is something a little less magical. Or maybe that’s a fortunate thing.

There’s only one way to become good at something:

1. First, you must learn it by reading or listening to others who know how to do it, but most especially by doing.
2. Then do some more. At this point, you’ll start to understand it, but you’ll suck. This stage could take months.
3. Do some more. After a couple of years, you’ll get good at it.
4. Do some more. If you learn from mistakes, and aren’t afraid to make mistakes in the first place, you’ll go from good to great.

It takes anywhere from 6-10 years to get great at something, depending on how often and how much you do it. Some estimate that it takes 10,000 hours to master something, but I think it varies from person to person and depends on the skill and other factors."

Zen Habits

Bäää tala om felinlärning :) 27s

8 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Bra! Känner verkligen att jag är på nr 2 med libertyn nu...
Det kräver en viss entusiasms att fortsätta med en dåres envishet, typ :-)

Elisabeth sa...

Ja ibland undrar jag vad jag håller på med och varför ;) men det är väl hösten..

Nypan sa...

Vaddå, felinärning?
Det där måste väl fungera lika väl som en vissling, eller?
Tycker du låter så söt o det tyckte ju tydligen resten oxå ;-)

Kram

Elisabeth sa...

Hihi du är så positiv du, kan tänka mig att en del reagerar annorlunda när jag ska ropa på mina hästar :)

Blenda Elby sa...

skyller på hösten jag med, och gillar Bäää som inkallning! Ropade på min mina kor med Moooooo-h i falsett. Fast dom kom ju inte...

Elisabeth sa...

:)

Eva Östman sa...

Fantastiskt med inkallning över huvudtaget!

Vad är det för fel på hösten, förresten? Inte en insekt så långt ögat når, mjukt i marken och man kan ha kläder på kroppen...

Elisabeth sa...

Ja det ligger något i det också, det är det där med mörkret bara ..