onsdag, november 19, 2008


Bloggen krånglade i går. Skrev ett inlägg men det gick inte att spara :(
I alla fall så föreställer bilden PerOla Olssson min alldeles specielle hovslagare. Målgången i Hästrallyt i Nordanstig.

PO var ansvarig för hästscenerna i TV serien " Träpatronerna" som gick på svensk TV på 80-talet. Jag har lånat den och det är ett särskilt nöje att se den och sen höra PO berätta om hur inspelningen gick till.
Ibland känner jag igen platser, man använde många för att få till en övertygande 1800 och början på 1900- talsmiljö. Det är mycket lyckat och jag blir starkt berörd av att se hur både människor och djur kämpade för att överleva. Det skildrar den tid då bolagen lurade av småbönderna skogen och sedan utnyttjade människorna i skogen och på sågverken. Fantastiskt realistiska hästscener. PerOla har ju en gedigen bakgrund och kan sina saker.
Rekommenderas, att låna menar jag. AV centralen eller kanske ni har andra kanaler ;)
(För dig E så är hingsten Ämne med. Honom träffade väl du..)

7 kommentarer:

Eva Östman sa...

Ååå, Ämne! En helt exceptionell nordvensk brukshingst: lång, lång vågig man, stort hjärta och klok som få!

Jag har faktiskt både kört maraton med honom en midsommarnatt på Wången och skjutsat turister i centrala Härnösand en hel sommar.

En sådan där häst som man helt enkelt är tacksam att ha fått lära känna.

Eva

Anonym sa...

Mmm du har historia du som jag inte vet om. Visst var det han som spelade med i en teater i en park i Härnösand?
En ung pojke som jag haft som elev spelade prins och red honom minns jag det som.

E

Eva Östman sa...

Jag undrar om inte det var Bojman? Vi får fråga Per-Ola!

Anonym sa...

Du har säkert rätt. Det var en riktig häst det också.

E

Blenda Elby sa...

Åh Wångenminnen! Var ju i där i slutet av 80- början av 90-talet. Eva, jag åkte med som vagnsdomare en midsommarnatt 1990 :)"Min" hingst på Wången var Klave. Kommer ihåg "Träpatrorna" som en mycket bra serie, minnesvärd! Borde ju SVT visa igen ju!
Intressant att stoppa in hingstarna från min Wångentid i olika horseanalities! Förklarar ju en del=)

Anonym sa...

Jaha du har också kört på Wången. Det förklarar en del av din körsavvy då.
Kanske vi alla skulle maila till SVT och be dem sända Träpatronerna i repris.

Elisabeth

Blenda Elby sa...

Maila till SVT låter som en bra idé!