söndag, november 23, 2008

Ah ett smart inlägg. Det här kom på mailen. Lif Strand är en kvinna som både kan sina saker och kan utttrycka sig. Från Horsemanofftopiclistan.

> Is there anything that
>I can do to make her easier to catch?

A horse is easy to catch when it 1) wants to be caught, 2) it doesn't
care one way or another, or 3) the horse has no option. Ideally, you
want your horse to be in category 1, but few horses are. Generally,
this is because there's nothing in it for the horse to be caught,
that is, the rider gains from when the horse is caught, but the horse doesn't.

Tänkvärda ord. Har vi kategori ett ?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Javisst, som tur är finns det kategori 1or. Hel tunderbart. Mina vill för det mesta bli infångade, de bråkar om att bli "infångad" för att få gå på tur. MEN även om det är så (för det mesta som sagt), så finns det alltid stunder när de vill nåt annat. SOM TUR, DET också ;o) annars vore det ju för tråkigt hihi. Det visra ju oftast bara att det förmodligen är för att de verkligen vill nåt, det vill säga att de visar vad de vill, och de gör det inte bara för att "trilskas" , det finns oftast en orsak och jag låter dem gärna få som de vill om de nån gång inte gör som de brukar så att säga ;o) NÄsta gång gör de nånting annat förmodligen som valigt igen. Jag tror inte på det där att i UR OCH SKUR INTE låta hästen få som den vill, som man fick lära sig som liten i ridskolan eller på travet, för då får den övertaget. Om den stannar på ett ställe och får som den vill där, som kommer den ALLTID att göra så. Det är inte min erfarenhet iallafall. Men det gäller ju att veta såklart när man också INTE ska ge efter =) Säkert inte alltid lätt. Men det gäller väl mer i en startfas - lärakänna fas? Vill jag inbilla mig. Senare har man väl förhoppningsvis jobbat in en relation och kan lita på varandra mera ? Tack för bra citat och kloka ord från alla dina gurus ;o) de strukturerar upp det man på nåt vis tänker själv ibland

Elisabeth sa...

Ja visst är det skönt med folk som kan sätta ord på vad man känner :)
Jag tror som du att det finns inga måsten, hästar är ju som vi det kommer olika dagar och känslor. Det är så fascinerande att iaktta dem. Jag vet ännu inte riktigt vad Dorado är för Horseanality han växlar så fort och jag tror att han kan visa sig vara annorlunda än nu framöver.
Det där med att de stannar ibland kan vi nog inte fatta vidden av, de upplever ju så mycket som vi inte vet. Det kan ju ha varit en varg där nyss ( även om Länsstyrelsen inte fått in indikationer på det ) Detta var lite ironiskt med tanke på att jag hörde om en man som rapporterade varg flera gånger och man var skeptisk tills han filmade den och skickade in filmen. ;)