onsdag, augusti 10, 2011



"Never forget that dressage training should be controlled gymnastics, not forced exercises." - Gustav Steinbrecht


Idag var jag för första gången sedan jag satte igång Dorado efter skadan alldeles exalterad efter träningen. Inte för att det var så märkvärdigt men sååå roligt. Det är så härligt att känna så, känner mig mer levande på något sätt. Var ofta sån förr men trodde nästan att jag började tappa det :)

Tränade längre än vi gjort hittills, det är det där med att sluta i tid.. Han följde mig spåren efter att vi slutat så det var nog inte så farligt.

För mitt minne, det här gör vi nu och ska fortsätta med en tid. Inte allt vid samma pass dock.

* On line. Karen Rohlfs augusti "Exploring to find the sweetspot" med Atomic. Alltså cirklar, sidvärts från och mot, flytta delar av hästen i skritt och trav. Från cirkeln ex fram del, hela hästen, bakdel för sig. Öka energin lite.

* Stopp på cirkeln, nu är vårt "draw" så starkt att det går bra utan att förstöra det.

* Stretch, skritt, trav och galopp.

* I trav små försök till att han ska trava mer samlat. Experimenterar. Skulle vilja ha en kunnig person till hands :)

* Fyra tunnor som fyrkant. Nu klarar vi att han galopperar utanför och följer mig in på volter när jag tar mina axlar inåt.

* Långsam galopp efter staketet från sluta typ.. Klarar fyra steg nu. Får dock vänster galopp i båda varven om vi inte börjar i hörn. Ska försöka få någon att filma så jag har lättare att se vad som händer.

* Slutor, öppnor i skritt och trav efter staket. Särskilt öppnorna tvivlar jag på att de är så korrekta men han flyttar på zoner i alla fall.

* Halfpass på diagonal..


* Avslutade med att hänga på honom en stund. Han såg förvånad ut. Nu är det mycket nära ett år sedan jag red ;) I år önskar jag mig en vinter då jag kan fortsätta träna. Lagom mycket snö att rida i. Jag är aldrig så modig som i snön ;)

5 kommentarer:

Blenda Elby sa...

LÅTER ALLDELES UNDERBART =D
(råkade bli capslock på men det får vara)

Ulrika sa...

Heja!

Ingela sa...

Åh vad kul om vi kunde mötas nån vintertur ;o) Vi är på g ;o)

Elisabeth sa...

Ja det vore kul Ingela och borde vara fullt möjligt :)

Rosa sa...

Vad inspirerande :)