torsdag, augusti 11, 2011



Bad Sofie berätta hur hon tränade "Extreme friendlygame" med Panter och hon var snäll och svarade på sin blogg. Intressant, ska pröva detta. Lichmans råd brukar fungera :)

"På kursen visade David hur man kan använda sig av stick och string, stick och påse och stick, string och påse, när han är ok med det ena testar man med nästa. På Panter har jag nu använt mycket stick och påse. Jag viftar med påsen i alla zoner och på båda sidor om honom (när han e ok med en zon går jag till nästa) samtidigt håller jag en hand på grimman och ber honom sänka huvudet, så fort han sänker minsta lilla slutar jag med påsen. Till slut räcker det att jag viftar så sänker han huvudet. Jag vill att han ska göra det för att finna avslappning där (relaxation). I början sänker han huvudet mer på reaktion då väntar jag på att han ska börja tänka och slappna av och till slut ser jag att han är avslappnad när han står med huvudet nere. När det går bra ståendes still börjar man göra det i skritt sedan trav. Ber om lite och belöna minsta försök. Även då Panter blivit rädd för saker utanför ridbanan har jag viftat med påsen fått tillbaka uppmärksamheten på mig och han har sänkt huvudet. När det är ok på ridbanan kan jag ta honom till nya platser och göra det där."

Sofie och Panters Parelli Life

Inga kommentarer: