lördag, februari 21, 2009



Eva skickade detta från Parelli e- news. Stämde precis med Åsas svar. Tack! Det ska bli intressant att iaktta dem. Det kan hända att ponnyerna försöker komma närmre när jag är där än när de är ensamma. Möjligen försökte han stå ut med det igår men fick ett bryt till slut. Det var det som fick det att verka så våldsamt. Ska genast skärpa mig. Tack för hjälpen :) Det var ju så jag fick göra med Zapatera, inte för att hon var aggressiv utan rädd för "stora bruna hästar" och det hjälpte ju enormt att få henne att lita på mig.

Man kan se på bilderna att han sällan har dem långt borta. Kanske tröttsamt, det kan jag tycka när de alltid tränger sig in i höförrådet och stallkammaren ;)



You are pretty close...the horse is feeling the need to defend herself because her leader is not doing it. More often than not, it's an unconfident horse that engages in this behavior. Because she's unconfident she has a big 'bubble' that she defends, so the moment a horse comes into that personal space she reacts or even overreacts because she doesn't want to let them come close. Start noticing the distance at which she is confident with others and then at what point that changes and she becomes disturbed. Look for the smallest signs because you want to find that fine line, not wait until it's serious. Then, what you do is start defending her and chasing the other horses out of her space (of course you would ask the permission of other riders so you don't put them in danger by suddenly scaring their horse). Believe it or not, if you can consistently protect your herd of two (you and your horse) she will stop worrying and actually get better over time. What you don't want to do is stop her from defending herself as she'll continue to get worse and try even harder to protect herself. Use a Carrot Stick and String, or a flag (if your horse is okay with that) and calmly but surely move the other horses away just before they get into her bubble, and be consistent about it. You'll be amazed at how much calmer your horse will get.

5 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Intressant! Kul att kunna diskutera "on line" sas ;)
/a

Elisabeth sa...

Ja jag känner mig mycket modern :) Lustigt ord tror inte det används så mycket numer.

Anonym sa...

Så självklart det blir när jag läser det nu, även om jag inte kunde få ihop det i min egen hjärna.

Och jag funderar på en del väldigt, som jag uppfattar det,possesiva hästar jag har haft, särskilt hingstar. De som inte ens har velat ha andra människor med i kretsen.

Hm.

/U

Anonym sa...

Tror just ponnisar (som tex.tubbe) är duktiga på att se lite söta ut och sen stå och räcka ut tungan till andra hästar bakom ryggen. Vilket kan resultera i att vissa taggar upp ;-)

Dida har också en konstig kommunikation med några av hästarna. Vem som börjar vet jag inte. Vissa är hon som fanken på när hon befinner sig i säkert förvar alltså. Hon gillar inte Luke men det kan man ju nästan förstå ;-) Några bryr hon sig inte alls om.

Elisabeth sa...

Ja så är det säkert, ponnisar har lite sitt för sig. Inte konstigt om D ibland verkar föredra fåren framför dem :)