torsdag, mars 10, 2011


Eftersom det blir så förbaskat lite hästträning i vinter så får jag dryga ut bloggen med diverse husmorsaktiviteter också. Bakade en alldeles superb morotskaka. Leila kan baka hon och jag också en bra dag. Kratern i mitten av kakan beror antagligen på att jag glömde bort seniltimern och gick och gjorde annat med påföljd att ugnen blev kall där ett tag ;)  Godare än godast är den i alla fall, rekommenderas :)


Leilas bakbok "A piece of cake

3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter
1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten
4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter
5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
7. Låt kakan svalna
Cream Cheese Lime Frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost
1. Vispa alla ingredienser krämigt.
2. Bred frostingen över kakan


Ett litet husmorstips till. Våra vita soffor (så not praktiskt när man har hund som tillbringar mycket tid i dom) var brungula. Hörde att man kunde lägga Bikarbonat bland tvättmedlet och vips skulle det vita bli vitare än vitt, och tänk det stämde :) De är över 20 år gamla men ser plötsligt ut som nya. Nu är den saken gjord nu och när hästar kan tränas behöver inte tid gå till sådant. Funderar på att börja med gardinerna också, de är gula de också. Fler pensionärspoäng..  Har rätt mycket energi nu, ska kanske berätta om en orsak så småningom.

6 kommentarer:

Frida sa...

Morotskakan ser underbar ut!
Jag tycker inte du samlar pesionärspoäng, jag tror snarare att du gör sådana sysslor som icke hästägere gör mest hela tiden.
Jag vet att jag tyckte jag hade rätt mycket tid över till hushållssysslor när M bara stog efter sin skada. Men nu är det som bortblåst när jag är ute och ränner med hästar större delen av den fria tiden.

Marion Princic sa...

kakan ska jag deffinitivt prova och det med bikarbonatet med :)

Sofia Svensson sa...

Om du gillar choklad så kan jag verkligen verkligen rekommendera hennes cholad cupcakes!
Helt sinnesjukt goda:D

http://www.recept.nu/1.145952/leila_lindholm/tillbehor/mjol/leilas_chocolate_cupcakes

Elisabeth sa...

Mmmm chokladcupcakes, absolut. Tack! Du har nog rätt Frida, var själv utan häst nio månader för många år sedan och försökte leva ett mer normalt liv. Misslyckades den gången men kanske är jag mer redo nu :)

annica sa...

Ett liv utan djur är ju för oss galningar inte normalt ;)
Själv tycker jag att det är terapi att baka.

Elisabeth sa...

Ja när jag inte är stressad så kan det vara riktigt behagligt att baka och laga mat. Idag gjorde jag en supergod chokladmousse, kanske ska sätta in den också :)