lördag, april 03, 2010






Vad är detta, var är solen? Är vi de enda med skitväder i Sverige nu? Sju månader med "olämpligt hästunderlag" nu flyttar jag hästen till ridhus, sådär gick jag och tänkte när PerOla ringde. Min fd hovslagare och vän. Han påminde om sommaren och mitt humör vände som en virvelvind. Långa kör och ridturer i vacker miljö.. åååå vad jag längtar. Fast förhoppningsvis blir det fler bra dagar innan dess också ;)


Bilderna är från allra första gången Rosa och jag transporterade Dorado. En mil ungefär till ridanläggningen i Matfors. När jag ser bilderna tänker jag att vi har kommit en bra bit ändå trots allt.
Det var inte underligt att jag uppfattade honom som en Right brain introvert, han såg först ut som översta bilden och när Rosa tog i repet gick han in i sig och rörde sig inte ur fläcken.

Man skulle kunna tro att han helt enkelt var lugn och många gånger i början lät jag mig luras och flera gånger orsakade jag ett utbrott när jag pressade honom. Det behövdes inte mycket ;) Vi fick ingen urladdning den där gången men jag tror inte riktigt vi förstod vad som hände.
När han sedan gjorde så fler gånger enades vi om att han var sådan att han bara gömde sig innuti sig själv. Det har inte hänt något sådant på länge nu, han är egentligen mer av en mild Leftbrain extrovert som det verkar .

Han blev sådan i ridningen också, inte lika tydligt men nog för att han skulle kännas som en trähäst att rida och med känslan att minsta takdropp skulle få honom att explodera, hoppas mycket på att detta ska vara väck nu när vi har lagt så mycket tid på bondning och grundträning. Väck och väck i alla fall längre under ytan..

4 kommentarer:

Maria sa...

När jag läser detta, tänker jag än en gång att jag borde lära mig parelli för Novas och min skull. Hon är väldigt explosiv och rädd för det mesta nu. Men jag har tänkt så typ tusen gånger och än så har jag inte kommit nån vart. Men jag ger inte upp...

Glad Påsk på dig!

Rosa sa...

Ja vi hade många funderingar, men jag tror vi läste honom rätt bra efter ett tag.
Han har förändrats mycket, tror inte han blir så introvert längre eftersom du kan avläsa honom så bra nu.

Ulrika sa...

Han liknar mycket min Manno, som han var i början, på bilderna.

Nu liknar han inte sig på bilderna längre, bra jobbat!

Elisabeth sa...

Glad Påsk på dig också Maria! Vi vill ju gärna ha fler Parellande häromkring och du kommer knappast att ångra dig om du börjar :)

Det är bra med bilder som påminner en om att det faktiskt går framåt. Ibland när det är mindre lätt med träningsmöjligheterna glömmer jag det.