onsdag, april 07, 2010



Jag har lagt till två bloggar till på min lista "Jenny och Ebbas" och "Horses and Houses". Nu har jag inte tid att blogga när jag i stället ska läsa alla era bloggar :) Kolla in stallet på sistnämnda, oj så fint. Min stallkammare tål inte direkt att fotas ;) kanske ska ändra på det till sommaren. Sommaren ska man hinna mycket på tydligen, får väl se hur det blir med det.

Babyn har varit febrig och mycket folk har passerat här så hästlivet har stått tillbaka. Ishalt dessutom. Har dock tittat på lite av Parellimaterialet och det var lysande som vanligt.

Bra för mig det som Linda pratade om att hennes fux måste förtjäna lång tygel. Han blev vild och farlig när hon red Freestyle. Erica F har ju pratat med mig om att rida Dorado med "kort" tygel och ge honom den korta stunder och se om han har självförtroende nog att ridas Freestyle korta sträckor som utökas så småningom. Jag började som Linda beskriver att hon gjorde med att gå igenom Level 1-2 ridningen men Dorado blev alldeles "bort i huvudet" när jag inte höll honom i handen.. lite samma som med Liberty han har haft svårt för att bli lämnad åt sig själv :) En häst som är riden på ett sätt som kanske inte är optimalt ( enligt hur vi Parellisar vill ha det).. har allt möjligt i bagaget och vi kan behöva rida den på Level 5 nivå till en början säger Linda och så småningom ge den mer och mer frihet. Level 5 hur importerar man den kompetensen till Tunbyn .. ;)

Kort tygel förresten är inte detsamma som Finesstygel. Förr hörde jag ju att den kallades " bullshitrein" ;) och har varit väldigt restrektiv med den men nu är den okey i vissa sammanhang. Har varit hela tiden såklart :) det visar på hur lätt det är att inte tänka själv utan hålla sig till regler som inte är några regler egentligen. "There are no rules" säger de ju men ack så lätt det är att skapa sig sådana av vad man hört på en clinic nån gång. Det är klart att använder man en kort tygel när det inte behövs så är det bullshit men det är en annan sak.

Svamligt inlägg :) Film för Smillas fanclub. Hon öppnade sin boll och tog ut den pipande råttan. Hon hade hållit sig ovanligt länge innan hon gjorde slag i saken.

5 kommentarer:

Ingela sa...

Hm, justdet, det kanske inte är någon dum idé, kan ligga nåt i det där med bara magar-mode ;o)

Levada sa...

Väldigt klokt tänkt och sagt;)

Nypan sa...

Smilla är bara helt uuuuuuunderbar :-D

Kram kram

Frida sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny sa...

Smilla är underbar!!!! :D