söndag, april 04, 2010





När det först blev tal om Lichmanclinic här så tänkte jag att det var sååå lång tid kvar att komma igång med ridningen ;) Nu varar ju julen till påska och isen ligger fortfarande som ett knaggligt lager här ute. Det töar inte längre heller. Sommar till midsommar kanske ,)
Dags att skaffa sig fler intressen med andra ord för att inte deppa. Baka till exempel, fick den här boken för ett tag sedan med många fina recept. Beställde som sagt jäskorgar efter besöket hos Kitty och nu är jag igång. Glömde att skära i brödet innan gräddning men både vackert och gott blev det :)

Har fått Parellimaterialet sen några dagar men har ännu inte tittat. Första gången det händer tror jag men det känns inte så kul när man inte kan praktisera det man lär sig. Gnäll... slut på gnäll.

Har läst ut Temple Grandins bok "Animals in translation". Man är sig massor om både sig själv, djur och autism. Mängder av saker som jag inte visste och inte för att jag vet så mycket men det är inte alltid så med böcker. Rekommenderar den varmt.

6 kommentarer:

Maria sa...

Ååå, vad jag tycker du verkar ha det fint. (Tror jag är en liten "Elisabethfan").
Dina ljuvliga hästar din fina gård och ditt fina sätt. Gud va smörigt, men jag känner så och komplimanger ska man gärna ge bort...

Elisabeth sa...

Tack "you make my day" :) Tänk bara på att det är en blogg , om man tittar ut just nu så ser det inte så roligt ut på gården men så fotar jag inte där heller just nu :) Framtinad hästskit, smutsig snö, tufsiga hästar och dimma ;)

Marion Princic sa...

jag haller med maria :)
tycker om att kicka förbi hos dig och läsa om guldpojken och mini-milvisar.
det blir snart var far du se. när det väl börja kommer det gar fort och allting blir grönt.
vart har du beställt dem bakkorgarna förresten?
*vill ocksa ha*
ha en bra söndag!
-har stormar och regnar det, skulle vilja hellre ha snö!

Ingela sa...

Är det en uppföljare till Temple Grandins bok "Vi som förstår djurens språk" , eller är det ett engelskt namn.. för den, samma bok =)dvs jag har en bok av henne som heter på svenska "Vi som förstår djurens språk"

dum, jag e, jag kollar själv i pärmen och se rju där att dne heter vanimals in translatiuon på eng!

Tips alltså om man vill leta på den svenska titeln =)

Elisabeth sa...

"Vi som förstår djurens språk" heter den ju. Kom inte ihåg det och hade den på övervåningen när jag skrev förut. Lite lat ibland.. Det finns fler av henne, håller på med hennes första "Genom dörrar" en liten tunn bok. Ska försöka få tag i fler sen.

Ulrika sa...

Grandin är en källa att återvända till. Jag återkommer ofta till "Animals in Translation".

Jag är väldigt förtjust i hennes tankar och tänker mycket på vikten av lek. Eller kanske vikten av att göra spel och lekar av verkligheten för att hantera den bättre.

För länge sedan läste jag en bok om lekar av en man som hade som livsgärning att låta barn från krigsförande länder leka med varandra. Han menade ett de som lekt med varandra hade svårare att skada och döda varandra. Det kändes sant i mig och det har fastnat i mig till en levnadsregel. Lek!

Jag lyckas ibland hålla leken vid liv länge och då blir livet liksom förhöjt vare sig det är ett skådespel, lekar med eleverna, hästarna eller livet.

Lek är ju lust och att prova tillsammans, med andra eller sig själv och oemotståndligt. Och det kan vara på allvar.

Leka är lätt, men ibland är det svårt att vara kreativ nog att låta livet bli en lek.

:)

så du får leka att du rider tills det går att leka på hästen:)