söndag, februari 06, 2011






Såg att snön börjar försvinna i Skåne. Det lär dröja ett tag här. Vi fick i alla fall se solen idag och det kändes skönt.
Höleverans och det var det sista lasset han hade kvar till oss. Ve och fasa jag brukar kunna köpa av honom tills nästa skörd annars. Vet inte riktigt vad ska göra. Kanske köpa en sockerbit med ensilage och blanda ut höet med men då gäller det att kylan håller i sig. Har inte gett ensilage på 10 år minst, är lite orolig för det men ser ju å andra sidan att de flesta hästägare ger det.
Om någon känner till om man kan köpa småbal med ensilage här omkring Sundsvall så är jag tacksam för tips.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Köp hösilage med så hög torrsubstans som möjligt, så kanske det blir hyfsat smidigt ändå. Jag har 74% torrsubstans nu och är det minusgrader håller sig balen hur länge som helst. Då behöver jag inte sprida ut dem. Blandar du det med höet borde det inte bli omställningsproblem, förmodligen mindre problem ju högre torrsubstans. (Hö är väl 84%, tror jag)

Ja här går vi in i isgeggans tidevarv nu.

folkmyself sa...

Sun! It's rare this winter in Poland...

Elisabeth sa...

It has been very rare in Sundsvall too this winter. Today it came and made me much happier :)

Åsa Dalpraktiken sa...

Fint koppel Smilla har =))

Elisabeth sa...

Hästmänniskors koppel ser ofta ut så :)

uh sa...

Varför köper du inte småbal hö nån annanstans? Finns många som säljer i Sundsvallstrakten ( blocket). Visst är det kanon med solen :-)

Elisabeth sa...

Ja finns det kvar när jag får plats i höboden ska jag göra det också. De där andra sakerna kan man ju ha ute..