fredag, februari 18, 2011


Lyx för liten hund.












Sånt som får mig att klara av vintern utan hästträning.


Jenny skrev om sitt missmod och denna tärande vinter. Det tycks inte som om det går att göra så mycket med hästarna för oss utan ridhus. Dorado ska inte gör något nu direkt så jag har väl inte lidit så mycket av den men började tänka på vad jag gjorde förra vintern. Jag minns det som om den var okey och att jag hade mycket att jobba med. Små korta träningar som ändå fick stor effekt med tiden. Dorado var annorlunda när det väl blev vår och läge för mer aktiviter. Här är lite av vad vi gjorde, tänkt som tips för dig Jenny och kanske någon annan som suckar över all snö och kyla. Mycket kan ju göras i stallet om man nu har ett sådant ;)( Har längtat efter ett sådant i år..förutom ridhus då)

På den här länken kan man läsa om något som jag tyckt har haft stor effekt på både Zapatera och Dorado. Gjorde det mycket med Zapatera och ska fortsätta med gossen. Använde en hemgjord "Endostick" tog ett litet ridspö och satte på en mjuk boll i änden. Klart att man kan använda handen men man blir tröttare då och jag tycker att det är effektivare med bollen. Man får gå in på sidan och leta på Endostick längst ned så kan man hitta "Endostick by J P Giacomini"

http://iceryder.net/endostick.html


David Lichman visade oss att man kan träna in avspänning hos hästen genom att klappa på manken så att hästen sänker huvudet. Det är lättast där men sen kan man öva att klappa var som helst på hästen och med fötterna också för att få hästen att spänna av när den blir upprörd. Det blir som en trigger och det går snabbt när man övat. Dorado som hade hade huvudet högt för det mesta och var beredd på flykt blev mycket mer lätthanterlig och mådde bättre själv framför allt. Jag tror att man kan förstå principen om man läser på länken.

På den här länken finns en del korta träningar som man kan göra 10 minuter per dag och stärka sin relation med hästen.

http://www.horsechannel.com/horse-exclusives/parelli-10-minute-tips.aspx

Jag försökte göra något litet med Dorado varje dag och vart förvånad över hur mycket effekt det blev. Alla övningar med grimma och gimskaft först för att senare kunna gör dem med hästen fri. Till exempel..

Sänka huvudet både med rep och med handen på nacken
Höja huvudet allt högre
Lateral flexion, få båda hållen lika känsliga och avspända
Hantera munnen och ta ut tungan
Leda hästen i pannlugg och man
Leda hästen bakåt i svansen
Att hästen ska kunna ställa upp för uppsittning först med grimma och stick och så småningom fri när jag står på en pall eller något annat
Vänja hästen med att man hoppar och skuttar omkring den och raglar fram och är allmänt konstig , konstigare än vanligt ;)
Hantera alla ben och hovar från ett håll
Vänja hästen vid prasslande saker.Gå med hästen bakom i början och senare mot hästen allt våldsammare ;) Läs hästen noga. Mycket tuggande behövs
Vi kom till att jag kom springande runt knuten men stora plastsjok och hästarna fortsatte att äta
Slå in hästen i paket :)
Barn pulka i snön som så småningom kunde ta i bakbenen utan att D regerade
Nosa på svansen..
Kramen..du får ha hästens huvud runt och mot dig allt längre stunder. Jobbigt för många
Ljud..koskälla, fotbollstuta och smällare. Plastpåse med burkar. Dorado var rädd för ljudet från ryktskrapan i början så han förbättrades enormt. Smällarna är vi inte klara med eftersom Smilla är skotträdd och hemma för det mesta :)
Konstgjord ren, men det är kanske att gå för långt men är man säkerhetsnörd med en extremt känslig häst så kan man gå långt ;)
Kräla omkring på hästen till ingenting förvånar den
Sätta hoven på något man ska kunna välja hov.. inte lätt tycker jag
Massageapparat huva mycket träning för en liten rädd Hispanoarab där..
Flytta på sig för mindre och mindre tryck.. alla delar av kroppen
Backa in på alla upptänkliga ställen
Backa för tryck och för rytmisk press och till slut för energin
Lära hästen att ta grimman sedan tränset själv. Sticka i huvudet respektive ta bettet alltså :)
Är hästen helt avspänd med sadeln. Det var inte Dorado..han stod still om han var i grimma men var han fri att gå så gjorde han det "How interesting" Började om från början och fixade lite hål där

Ja det finns massor att göra och jag kan lova att det ger effekt på allt man vill göra med hästen senare. Detta är Elisabeths Parelliversion :) Tas med en nypa salt. Tänk på att aldrig sluta när hästen är rädd sänk kraven och sluta i ett bra ögonblick. Själv brukade jag gå tillbaka till att gå ifrån hästen med det som skrämde så att rädslan lättare förbyttes i nyfikenhet. Efter att Dorado gått utan träning några månader så lär jag få repetera det här för att få upp hans "rädslotröskel" har märkt att den börjar sänkas av att han går här i lugnet utan stimulans ;)

4 kommentarer:

Marion Princic sa...

oh vad bra :), tack før du delade med dig!

Mägi sa...

Håller med! Går omkring och förösker komma på lite flera "övningar" att göra med mina unghästar: och nu fick jag lite påfyllning på listan! Tack, tack :-)

Elisabeth sa...

Roligt att det kom till nytta. Fin blogg du har Mägi, jag sätter den på min lista.

annica sa...

Så fick jag lite inspiration till vovve-träning också, mycket är ju ganska lika! Carla hälsar att liten vovve förtjänar lyx ;)