söndag, januari 30, 2011


" My sister gave me a perfect card for my birthday! It had a mouse in front of a mousetrap with a helmet on. Inside it said, Older but wiser!"  Courtney King


Den här fanns på Courtney Kings blogg. Söt och säger en del också.  Courtney låg i koma en tid efter ett fall. Hon är på väg tillbaka till livet igen och har blivit förespråkare för hjälm i USA och Kanada. Inte så lätt kan jag tänka.. Hon är inte alls rabiat på något sätt, var och en får göra som den vill men hon vill sprida sitt budskap. Jag red själv utan hjälm på Zapatera, kändes coolare om man säger så men som sagt åldern gör en klokare eller en del kanske skulle uttrycka det annorlunda :) Och som sagt bara hjälm och väst hjälper inte om man har dålig horsemanship men allt tillsammans är antagligen bäst, i alla fall i min ålder :)

Hennes blogg   http://www.courtneykingdressage.com/

2 kommentarer:

Frida sa...

Riktigt talande kort! Kan inte vara ett lätt jobb att försöka förändra mentaliteten i USA och Kanada om hjälm vid ridning. Men det är strongt!
Jag har också ridit utan hjälm förr i tiden på mycket "galnare" hästar än vad jag rider nu men det var nog grupptrycket i det dressyrstallet jag jobbade att det skulle vara så.
Men nu väljer jag att använda hjälm alltid, har införskaffat en bekväm som jag trivs i så jag ser ingen anledning till varför den ska ligga kvar på hyllan.
Sen känner jag ett levande exempel på att man slår sig illa om man åker av utan hjälm, hon har hjärnskador idag, de vet inte hur det hade sett ut om hon haft hjälm men troligen inte sämre iaf.

Elisabeth sa...

Jag har också en bekväm hjälm men önskar att det fanns en "säker" hatt som skyddade mot solen också. Har surfat runt lite men de som jag hittat har inte varit några höjdare men det kommer nog :)