måndag, september 22, 2008


Ikväll har jag mockat som vanligt. Väldigt vad mycket jobb det är just nu. De verkar inte göra några högar i den del av hagen som jag inte mockar. Kanske är det bra.

Körde in transporten och det var bra det för knotten driver åtminstone mig till lätt vansinne. Innuti finkan är det ju lugnt på den fronten så Dorado stod därinne och jag utanför och redde ut hans svans. Cowboy Magic ni vet.Otroligt bra. Hoppas det inte är alltför giftigt att få på händerna bara. Undviker hästens hud men inte min.

Skorna sitter kvar än så länge. Torsdag eller fredag kommer PerOla så till dess blir det lugnt arbete. Kvällens övningar.

* Sänka huvudet med tryck på nacken. Tar bak min hand mot manken och tillbaka igen då han tar upp huvudet.

* Nosa på svansen , lätt nu. Även lyfta upp svansen på ryggen.

* Munnen, när jag lade ett par fingrar på tungan höll han den stila idag. Första gången
det gick så bra.

* Backa upp på "bron" som ligger på marken och sen gå sidvärts med den under magen.

* Ryktade och skötte om hovarna med repet hängande mot marken. Han verkar tycka att det
är rätt mysigt att bli lite pysslad med.

* Backade upp med en bakhov på transportluckan. Lite scary.

* Vände på transportluckan och backade in. Helt okey tyckte han bara man slipper det
där första steget från marken.

* "Sniff this" med 22" linan.

* Nypa i halsen så att han ska lära sig böja sig åt mig som förberedelse för sprutor.
inte riktigt befäst men det är på väg.

* Avmaskningsspruta med äppelmos. Nu tar han den om inte ivrigt så i alla fall
frivilligt. Kanske måste skaffa godare äppelmos :)


Det är så avslappnande och trevligt att hålla på med honom och när jag slutar vill han gärna fortsätta vara med mig. Underbara häst.
Jag försöker verkligen tänka på att man faktiskt kan tvinga en häst med fas 1 och undvika att forcera. Så fort han verkar det minsta osäker backar jag av och lugnar ned det hela. Tycker att det fungerar bra men fick en tankeställare igår.
Dorado stod inne i transporten och jag utanför och pratade i mobilen. Han vände sig om i transporten och kom ut på luckan. Där stannade han och vilade sig avslappnat. När jag med ena handen tog lite i grimman backade han in i transporten. Jag tittade inte på honom ens och var inte så fokuserad på honom. Jag undrar om det inte var så att han inte kände sig pressad och därför vågade. Ska försöka bli ännu mer "saktmodig".. Intressant att experimentera , han är i alla fall mycket mer sällan osäker nu.

Försökte ringa in till Bertil för att han skulle ta en bild men han bara pratade i telefonen :) så det får bli en bild på Smilla i höstlöven istället.




'

Inga kommentarer: