onsdag, mars 05, 2008




Vilken kick! Erika Furberg, Parelliinstruktör har varit här, se bildbevis =) ( Det ser ut som om vi studerar fruktfatet men det är mina anteckningar) Vi hann massor tycker jag, jag hade en plan, man ska ju ha det inom det här har jag hört. (Lite yrkesskada också med noggrann planering.) Jag fick ut precis det jag ville av lektionen och mer därtill. Erika är ett proffs !

Här är en del av det vi gick igenom.

Första delen inomhus ;

1.Cradlebettet, var sätta tygeln, när och varför? Stora ringarna från början, i de små vid mer finess.

2.Simulation: Fluid rein, Suspension rein, Retarded seat, Ducklanding, Jinglebellrein,Snakeybends, Vändning igenom volten.

Andra delen utomhus med häst : (mycket svårare :))

1. Inprovning av Cradlebett och huvudlag, det passade !!! Zapatera verkade nöjd direkt och öppnade inte munnen en gång. Det säger en hel del när det gäller henne.

2.Cirkel on line med koner: Att öka svårighetsgraden , olika gångarter , öka och minska inom gångarten, fortsätta men minska svårighetsgraden när RB kom in i bilden.Gå med hästen run volten och rikta energi mot zon 3 för att få lugnare och mer koncentrerad häst. Z lyssnade och verkade intresserad inte alls sur =) det här ska bli roligt att fortsätta med. Mycket av det här är Yoyo-leken.

3.Cirkel på längre avstånd, öva att hästen tar sitt ansvar och håller gångarten, olika sätt att öva detta. Bättre sänd, be ett par gånger när hästen är på cirkeln sen byta varv. Då måste man belöna rätt fort.

4. Att inlärning även för hästen sker utanför comfortzon och jag måste kunna låta henne vara där :)) men avsluta med det som känns bra för henne.

5. Vändning genom volten. Kollade upp att jag gjorde rätt. Måste flytta på mig mer för att hon ska få plats och byta galopp och inte behöva göra en Rollback. Hm hur man kan göra. Jag vill ju inte att hon ska göra det när jag sitter på och det här är ju en förövning för det egenligen.

När vi slutade ville Zapatera fortsätta vara med mig =) även det ett gott tecken. Vilken tur att Erikas besök blev av!

Inga kommentarer: