söndag, september 13, 2009




Igår var Dorado i trädgården och han passade på att avsmaka olika trädsorter. Rönn, Salstalönn och äpplen var bäst.

Jag håller på att läsa Centrerad ridning del 2 nu. På engelska heter den Centered Riding 2. Further Exploration. Såg den sticka upp ur väskan tillhörande en ny kollega, sånt gör en glad :) Hon skulle lämna den på biblioteket så jag lånade den.
Hela veckan har jag övat en sak som jag tror är en pusselbit ytterligare till att lyckas med Balancepoint ( en annan är nog dessvärre en ny sadel men det tänker jag ignorera tillsvidare;)
I alla fall så skriver Sally Swift att hon föreställer sig sitt kraftcentrum som en boll flytande i någon slags vätska " Jag har alltid varit medveten om hur viktigt mitt kraftcentrum är. När jag var i övre tonåren visste jag att om jag skulle göra något speciellt med min häst, få honom i balans eller rida an mot ett hinder, måste jag ta bollen från överkroppen och släppa ner den i bäckenet där den landade med ett plopp som i lera.När den väl landade där kunde jag göra vad som helst. Många år senare när jag utvecklade Centrerad ridning som teknik insåg jag hur grundläggande bollen var för effektiv ridning." Sally Swift.

Veckan som gick lekte jag med den där bollen i tanken och något som händer är att ländryggen mjuknar och att det är lättare att "växa" uppåt med huvudet och se framåt :) Har bara övat på marken ännu så länge, tänkte att efter tvåtusen gångers påminnelse ska väl även jag kunna ändra mitt mönster.

3 kommentarer:

Elaine sa...

Underbara bilder på Dorado :) Vilken livsnjutare! Bara Ert hus i bakgrunden ser ut som en karamell i sig...

Elisabeth sa...

Var in på din fina blogg, härliga bilder och snygg layout..

Lina sa...

Man kan ju inte bara vara kvar i komfortzone och njuta, måste ju ut och plågas lite också ;)
Sköna bilder och vad fin han är Dorado.