söndag, oktober 31, 2010


Välryktad häst i solskenet. Ser ut att må rätt bra trots sin skada. Igår såg han sandfärgad ut, idag som guld. Vi är helt beroende av solen :)





Happy Halloween!  Fair Trade rosor :) Lite guldigt det också.



Ljuvligt , ljuvligt med en solig dag i november. 9 grader varmt tror jag att det var. Ingenting som tvingade mig att åka från gården heller. Mycket tacksam för dagen som varit :)

Aj aj det var ju om gårdagens japangrej också.. vad lat jag känner mig men okey då..

Några av "skatterna"som jag tror att de kallas. De finns 8 sa han men lärde oss 4.

1. Ta in luft samtidigt som du höjer armarna och liksom låtsas "vifta" in luft med händerna. Andas ut samtidigt som du för ner armarna och tänker dig att du andas ut alla "dåliga" tankar.

2. Håll om "lungpunkten" vid nyckelbenet med tumme och pekfinger samtidigt som du för den andra handen bakåt som ett "strykjärn". Titta på pekfingret hela tiden.

3. Håll om en "energiboll ". Vänd på den, vänd sedan händerna och för den understa nedåt och den översta uppåt. Ny boll, vänd den åt andra hållet och gör samma sträckning fast tvärtom. (Oerhört lättfattligt förstår jag, kanske ska göra en video ;)

4. Stå på tå och släpp ned hälarna i golvet rätt hårt.

Alla övningar görs åtta gånger om man har tid.


Fallteknik

1. Om du faller baklänges, försök att titta på naveln. Skyddar nacken..

2. Om du faller framåt, ta emot dig med underarmarna parallella med underlaget. Dunka i dem rejält. Det där lärde jag mig på judo en gång i tiden men hade förstås glömt.

3. Om du vill göra en kullerbytta, håll örat mot axeln.

4.  Om du vill göra en kullerbytta bakåt håll örat mot ena axeln och benen åt det andra hållet.

Själv hoppade den 64 åriga mannen över en stol och gjorde en kullerbytta i farten som en stuntman. Jag var i alla fall imponerad. Hade han haft en mjukare matta hade jag prövat ;)

Nu middag fortsättning i morgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!

Ettan brukar jag göra! Trodde att jag uppfunnit den själv, alltså andningen och viftandet och ut med det trista. Men det finns väl i oss alla.

/Ulrika

Marion Princic sa...

bra øvningar! Happy Halloween till er dær uppe också!!