söndag, september 11, 2011

"Many an old trainer is honest enough to admit that he didn't become a fine rider until he had lost most of his physical strength. Since then he obtains from a horse in a calm manner everything which he had thought could be accomplished only after struggle." - Gustav Steinbrecht (1808 1885
Kanske man ska fundera på att börja rida igen då.. Skämt åsido så känns det långt borta, svag som ett asplöv men det borde gå uppåt nu.  Fick även jag användning av Marions ord på hennes blogg när vi just öppnade balen med halm. Mögel..jag säger bara, aldrig mera 350 kilos balar i Tunbyn. Torrt hö och spån får det bli. Mina försök att spara lite pengar har hittills resulterat i arbete och mer kostnader ;) Ser väl inte så lovande ut för halmen i södra Sverige i år eller så som sagt spån och torrhö.

4 kommentarer:

Marion Princic sa...

torrt hö önskar jag mig också! vi fodrar ju silage och jag är helt emot det! varken i österrike eller i kanada fodrar man silage - inte ens till kona.

Elisabeth sa...

Aha det var intressant att veta! Annars har ju Kanada lite liknande förhållande som vi kan man tänka. Har du hört hur man resonerar?

Marion Princic sa...

har för mig att det ha något med sockerhalten i silaget att göra och med gärningsprocessen - fång, koliker, tarmbesvär,... dem fodrar inte betfor heller för den delen.
har faktiskt aldrig tänkt så mycket på det varför bara att dem inte gör det. ska nog ringa till sabine i kanada och fråga henne hur hon resonerar kring det. blev själv nyfiken på det nu.

uh sa...

Usch, japp, i Tyskland brukar man säga, köper man billigt, köper man två gånger, det stämmer faktiskt många gånger.
Silage är helt enkelt inget hästfoder överhuvudtaget, alldeles för surt och alldeles för mycket protein, det är ju faktiskt själva målet med silage till korna att proteinet inte bryts ner lika mycket som i hö, det forskas mycket om det där hur man kan silera för att behålla ännu mer protein, då mjölkkor behöver mycket protein.
Hästar däremot behöver sällan så där mycket protein och de blir då alldeles för sura.
Dessutom är det stor risk med botulism.