fredag, september 09, 2011


"During a recent lesson, Parelli Professional Pam Wiselogel said to me, “It doesn’t matter if she is left-brain or right-brain; she still needs a leader.” The big lesson for me during these outings was that I still haven’t quite figured out what kind of leader Roxie needs. Now I know what to work on for my next lesson with Pam or Emily. I’m not going to work on Carrot Stick riding or practicing for my Level 3 On Line Audition. I’m going to work on my leadership. I want to know what effective leadership looks like and feels like for my horse. I want to know when to be, why to be, where to be, what to do when I get there, and when to quit so that Roxie can let go and relax. I’m really glad that herd of mooing dinosaurs showed up!" Jessica Charlton

Det där tog jag ur senaste inlägget på Parelli Central Blog. Det fick mig att le för jag kom direkt att tänka på mig och Dorado för något år sedan. Det mesta gick riktigt bra. Vi hade tagit Level 3 Online och Liberty med många fyror som betyg och det såg som "bra ut". I själva verket var jag ganska rädd för min reaktiva häst och han litade inte på mig om det hände något oväntat. Kliniken med David Lichman var det som vände det hela. Han visade mig hur jag kunde ta över ledarskapet på ett mer bestämt men icke aggressivt sätt. Det var den övningen när vi backade och både han och jag samlade poäng. Den förvandlade alltihop den sommaren.
Har inte använt mig av den sen, kommer knappt ihåg hur den var men ska ta och repetera den i huvudet. Det kan mycket väl komma tillfällen när vi behöver den igen.

I går tog jag en bara sååå fin bild på när han gnäggade åt mig när han såg mig på bron. Han har inte sett mig så mycket på sista tiden och verkade glad. Tyvärr hände något i iPhoto och de bilder jag laddade in förstördes. Lärde mig en läxa att inte trycka på radera alla i kameran förrän man kollat att inladdningen verkligen gått bra ;)

Bilden tog Svanthe Harström för en evighet sen. Zapatera och jag en höstdag.

3 kommentarer:

Marion Princic sa...

vilken underbar bild!!! och vilken skönhet hon var Zapatera!

annica sa...

Uj uj vilken bild! blir lite tårögd faktiskt..

Angelica sa...

supervacker bild!!