lördag, juli 19, 2008


Igår var jag lite aktiv på träningsfronten i alla fall. Gjorde de grundläggande övningarna, Dorado är mycket mer responsiv för fas 1 nu. Backar för fingret och flyttar sig för lätt tryck . Böjer lätt runt sitt vackra huvud och flyttar sitt bakben utan att verka spänd.
Flyttar några steg sidvärts med avspända revben :) och när jag sänder ut på cirkel håller han mer koll på mig och checkar inte ut så fort.
Särskilt klaustrofobisk är han inte tycker jag men det är lätt att missta sig på honom för som jag upplever det är han RBintrovert och visar inte i första taget vad han känner. Behöver långa pauser och tuggar och suckar mycket:)

Gjorde lite uppsutten igår också. Bertil har fixat med sadeln så jag kan göra "emergensy dismount" nu. Förut satt jag fast nästan pga den höga ramen bak på sadeln. Fick inte över benet tillräckligt snabbt. Hade det så i många år men med Zapatera tänkte jag inte på det för när jag red henne kände jag mig ju nästan alltid säker.

Nu är jag utanför comfortzon mest hela tiden och behöver kunna komma av snabbt om det behövs. Det är kanske inte så farligt i verkligheten men i mitt huvud. Jag visste att det skulle bli jobbigt med ny häst och det blev det :) skulle behöva lugnande piller innnan jag rider men behöver ju också hålla mig alert:)

Önskar jag hade mer av ungdomens oförstånd kvar men erfarenheten har lärt mig ett och annat. Dorado har mycket mer flykt i sig än Zapatera och fast han allt mer visar att han tyr sig till mig så vågar jag inte lita på det när jag rider. Yet !!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer gå så bra!!!

Elisabeth sa...

Tack du tuffing :)

Anonym sa...

Vad bra att Bertil fixat sadeln!
Är den justerad på bilden?

Elisabeth sa...

Nej men den ser likadan ut med skinnet på. Under har den fått en annan vinkel och är väl inte lika tjusig kanske men det är det värt :)