lördag, juli 19, 2008


Idag har jag försökt gå igenom det "gamla" Level 1 med Dorado för att se vad vi har.

Han fick "fånga mig"

Satte på grimman Parelliway och Edway

Friendlygame med rep och sen stick. Ganska extrem också idag plus helikopter med ljud.

Porcupine fram och bakdel,sidvärts, smekning till stopp. Ganska mycket som en leksak i vatten idag.Först med fingrarna sen med sticken. Gjorde också back and over på Edway. Rytmisk driving för benet närmast mig och pumpa luft mot huvudet. Nu förstår han och gör det lugnt, ett steg i taget.

Drivinggame fram och bakdel, sidvärts.

Jojo lek, några meter back och sen fram till mig. Helt lugnt och sakta än så länge.

Cirkellek, skritt trav och lite galopp med stigbyglarna nera för att kolla. Det var okey. Kommer gärna in till mig.

Satte repet runt honom och bad honom komma runt. Första gången med sadel på. Inga problem. Repet runt ena frambenet, följde trycket.

Sadlade ute på planen med slack i linan . Han verkar okey med det, grinar inte illa när man spänner sadelgjorden alls.

När jag "körde" honom fram till en pinne på marken började han för första gången experimentera, klev lite fram och tillbaka och på pinnen för att se om något skulle generera godis kanske.

Att kratsa alla hovar från samma sida går bra nu.

Uppsittning , han står stilla vid pallen och verkar okey med mig på den högra sidan nu. Jag sitter ju upp på indiansidan eftersom det känns bäst för min höft.

Hurry up and relax :)

Indirect rein går bra direct rein mindre bra. Dorado böjer sig mycket bra till vänster lite mindre bra till höger än så länge.


Att slänga repet över hans huvud är okey nu.

Övade " follow the rail" ett tag.

Friendlygame med sticken från sadeln. Han var lite fundersam som man kan se på bilden.

Avslutade med emergensy dismount. Har korta stigläder nu i början så det gick jättebra nu när sadeln är åtgärdad.

Ikväll ska jag förbereda med sticken lite till för att kunna rida med den imorgon . Ska öva drivinggame och friendlygame så jag kan puscha lite från sadeln utan att han blir orolig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken exemplarisk L3-student du är Pat och Linda älskar dig =))
Låter som det bara är att tuta och köra nu då? =D

Anonym sa...

Imponerande o inspirerande! :-)

Elisabeth sa...

Det hoppas jag :) I alla fall en Level 3 student som är särdeles rädd om livhanken och inte ens vill bli rädd :)