lördag, juni 12, 2010


"Still spooking after all these years..

"The fact that horses have survived for millions
of years is due to their quickness to
perceive and flee from predators. Inside every
tame horse is that wild horse, and some are
closer to that ancestor than others. Think of
a couple of breeds that have a reputation for
spooking, like Arabians and Thoroughbreds.
They’re hot-blooded, highly sensitive, high
spirited and can go right brained in a nanosecond.
They are prized for their alertness
and speed of reaction and yet these are the
very things that make
them prone to spook. Linda Parelli

Det är ju självklart egentligen, Dorado är ju till en tredjedel arab och en tredjedel fullblod minst. Det lilla spanska PRE blodet har i alla fall inte på något sätt blivit dominerande ;)


"In a herd of horses, who’s the one the predator gets? When
all the others snort and take off, he’s the one standing
there going ‘Huh? Whah?’ But he’s the best horse for most
people to own!” Pat Parelli

Zapatera hade ju "high spirit" men var inte alls spooky. Jag visste att jag hade det bra men inte hur bra..


Artikeln finns i någon gammal Savvytimes och på Savvyclubsidan.
Just nu känner jag mig lite låg, har nog "overfaced" mig med hästtyp denna gång ;)
Rätt lik den jag hade som tonåring egentligen, då var det inga problem :)

Bilden innan vinterpälsen föll.

4 kommentarer:

Marion Princic sa...

det kommer nog bli bra till slut elisabeth! ger inte up nu! take the time it takes...
jag tycker din plan med att ta honom till l4 online innan ridningen låter utmærkt! jag ska faktiskt gøra detsamma med milva - utan att ha dåligt samvete før jag inte rida henne ;)
"The horse is your mirror". Jag ær øvertygat om att det finns en høgre mening varfør vi har just den hæsten vi har just nu.
Savvy On!

Åsa Dalpraktiken sa...

det där med nanosekunden tycker jag var bra =)

Det är så E 3 steg fram och två tillbaka sen 7 tillbaka och 20 fram =)) När du minst anar!

Elisabeth sa...

Tack båda två! I needed that :)

Nanosekunden är precis vad det är, man har ingen chans att se vad som händer. Särskilt inte jag som är rätt långsam nuförtiden.

Anonym sa...

Till slut blir det bra ett tag:) Fast ibland känns det långt borta, det där taget.