lördag, maj 29, 2010




























Och så till den kungliga ridskolan, Real Escuela Andaluzia del Arte Equestre i Jerez. Där tränade man olika saker, Classical Dressage, körning, Doma Vaquera, tävlingsdressyr bla. Uppvisningar några gånger i veckan och träning öppen för allmänheten övriga dagar i veckan.
De tar emot elever. Spanska elever, klädda i grönt, professorerna i blått och utländska veckoelever i rött :) 35.000 i veckan och man kan få rida piaff och passage och andra ännu mer avancerade varianter för bla Rafael Soto eller Ignacio Rambla professorer på tävlingssidan. Byten i varje verkade vara "peace of cake" för alla hästar jag såg :)

Det var inte tillåtet att fota på varken träning eller uppvisning i ridhuset. Laglydig svensk som jag är gjorde jag inte det.

Vackert var det alltihop och museet var värt att fördjupa sig i.

Hemsida http://www.realescuela.org/ing/home.htm

Intressantast att se träningen tyckte jag. 4-spannen tränades att stå stilla under lång tid och hästar bands upp och stod så efter träning som jag uppfattade det. Allt som jag skriver får tas med en nypa salt eftersom min spanska inte är så utvecklad ,)

7 kommentarer:

uh sa...

En helt annan värld!Du tar alltid väldigt fina bilder :-)

Marion Princic sa...

vilka fina bilder altsa!! och vilka fina hästar!!!

Åsa Dalpraktiken sa...

Oj vad mycket fina bilder! Trodde temat var bakdel först ;-)

annica sa...

Fantastiska bilder!
Du verkar ha haft en underbar resa.
Känner att det drar lite i "hästnerven" igen:)

Nypan sa...

Håller med Åsa, trodde oxå att det var en massa baksidor :-P

Elisabeth sa...

Ja du U, när jag kom hem tyckte jag att det mesta såg rätt ostädat och plain ut om man säger så. Har vant mig nu som tur är ;)
Temat bakdel missade jag dessvärre, annars tematog jag hundar och rondeller.
B råkade stå bredvid när jag läste era kommentarer och frågade om man har blogg för att få beröm, kanske det :))

Anonym sa...

Åh... Om jag ska ha en häst någon fler gång hämtar jag en från Jerez. Spikat. Den bruna som longeras.. och skimmeln... åååååhhhhhhhhh

/Ida