fredag, oktober 30, 2009



När Dorado är på rätt sida om comfortzonen så är han sååå intelligent. Ikväll fick han mig att skratta högt av glädje vid flera tillfällen. Vad jag är glad över den hästen.

När jag skummade det gamla häftena igår kom jag på att vi behöver träna mer "Draw" innuti corallen. Mycket mer för att han ska ha självförtroende att vända igenom mer frimodigt i trav och galopp.

Satte igång med att öka hans fart och sen springa rakt bakåt när han passerat axeln. Använde lina först så jag kunde hjälpa honom och när det gick bra prövade vi Liberty. Istället för att vända igenom som jag begärt tidigare fick han stanna en stund.
Det fungerade kanon, han kom i full fart, fick sin belöning varje gång till att börja med.

Efter en stund började han titta in mot mig från cirkeln och försöka komma in. Back to basic, man kan tycka att jag borde kommit på det för länge sedan men jag har resonerat att vända igenom volten är ett mönster i sig och att det bara är att träna in det ordentligt. Stämmer väl till viss del men det är ju bra att kolla ingredienserna också ;)
Prövade inte att vända igenom mer efter det, ville ha kvar den glada känslan till i morgon :)

Inga kommentarer: