torsdag, mars 12, 2009


Möte på stigen, vad gör man nu? Ingen ville kliva av men Dorado backade hela vägen tillbaka upp framför stallet. Inte dåligt. Säkert det längsta i sitt liv. Det var värt en mintgodis :)

Märkte att han inte var helt bekväm med när jag smekte huvudet heller. Gjorde tre omgångar med mockning emellan medans jag lyssnade på Oprah Soulseries och det blev mycket bättre. Munnen också.
Försökte tänka på det där med att andas. Tror att kanske det var bra att jag inte var så fokuserad på honom utan mer intuitiv ;) kanske. Han kan nog lätt tycka att det är press när man är för inriktad på honom. I alla fall kändes det bra och programmet var intressant.

3 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA gud vad kul, det där med skottkärran och backning, det är så himla kul när de får lösa saker själva och tänka till, och se hur de gör då? Jag undrar vad trollrik skulle gjort, jag har bara övat med skottkärran stående som vanligt, dvs inte på högkant...

när den står "på backen" så kliver trollriks över den , han använder handtagen som en väldigt trång cavaletti? väldigt roligt att se, ibland åker ju kärran med men det parera han, han har sån himla koordination, kroppskontroll och koll på sina ben. Because däremot skulle bli skraj om det börjar rassla och han fastnar med benen, för han är inte lika säker på sina ben =)

Ulrika sa...

Använder det mycket i arbetet med mina mer speciella elever och med hästar när de är osäkra att liksom använda "indianblicken" d v s inte titta rakt på men vara i allra högsta grad medveten om vad jag ser. Tror att det är det som Sally Swift referar till när hon skriver om "öppen blick" i kontrast till en fokuserad (låst) blick. Tricket är att vara fokuserad och öppen samtidigt, tror jag. Naturligtvis inte helt lätt och för mig ibland helt omöjligt. Men skam den som ger sig.

Elisabeth sa...

" Indianblicken" det var ett fint uttryck. Tror jag förstår vad du menar och det känns rätt.

Jag var förvånad att han inte vände om på stigen utan faktisk backade :) Han får nästan alltid backa för att få en godis när jag kommer till hagen och det kanske är det som gett det resultatet. Han såg nöjd ut i alla fall..